Motoryzacja: Goodyear zamyka fabrykę w Anglii
W kilku etapach zamknięta zostanie jedyna w Wielkiej Brytanii fabryka opon firmy Goodyear. Pracę stracą zatrudnieni w Wolverhampton (Zachodnie Midlandy). Fabryka istniała niemal 90 lat. Firma ma też zakład w Dębicy.
Pierwsze zwolnienia nastąpią 31 grudnia br. W efekcie wszyscy tam pracujący - 330 osób - znajdą się na bruku. Produkcja będzie ograniczana i zakończy się definitywnie po styczniu 2017 r.
Goodyear został założony w 1898 r. w Akron (stan Ohio, USA). W 1913 r. zbudowano pierwszą fabrykę za granicą - w Rio de Janeiro. Zakład w Anglii powstał w 1927 r. i pierwsze opony zjechały z taśm w grudniu tamtego roku. W 1939 r. firma zaczęła produkować na potrzeby wojska - robotnicy pracowali wtedy przez 20 dni i mieli jeden dzień wolny. Wtedy to zatrudniano tam 7000 ludzi.
- - - - - -
Goodyear Tire and Rubber Company to trzeci pod względem wielkości producent opon i gumy (zaraz po Bridgestone i Michelin). Koncern produkuje opony na potrzeby przemysłu samochodowego, lotniczego, wyścigów rajdowych, ciężkich maszyn przemysłowych. Dodatkowo wykonuje gumowe węże, podeszwy i części do drukarek. Na rynek samochodowy koncern dostarcza opony pod markami: Goodyear, Dębica, Dunlop, Fulda i Sava.
Koncern został założony w 1898 roku przez Franka Seiberlinga, a jego nazwa pochodzi od nazwiska znanego amerykańskiego wynalazcy Charlesa Goodyeara.
Nazwa Goodyear znana jest także w świecie ze sławnych sterowców Goodyear. Po drugiej wojnie światowej firma działająca w branży przemysłu lotniczego Goodyear Aircraft Company (zależna od Goodyear Tire and Rubber Company), zmieniła nazwę na Goodyear Aerospace Corporation.
Ostatnia większa restrukturyzacja firmy miała miejsce w 1991 roku. Goodyear wynajął Stanleya Gaulta (wcześniej dyrektora naczelnego Rubbermaid Inc.), w celu rozszerzenia działalności przedsiębiorstwa na nowe rynki. W wyniku przekształceń zwolniono z pracy 12 000 ludzi.
Krzysztof Mrówka