MRiRW: rolniczy handel detaliczny musi być notyfikowany
Sprzedaż bezpośrednia jest korzystną formą zbytu, która pozwala uniknąć pośredników. Korzyści ze sprzedaży bezpośredniej odnoszą nie tylko sprzedający rolnicy ale również nabywcy-konsumenci. Rolnicy sprzedają swoje produkty po cenach rynkowych zamiast oddawać surowce do skupu po niskich cenach, zaopatrywania się jest atrakcyjna nabywa świeżą żywność wiadomego pochodzenia również w dobrej cenie.
5 grudnia 2016 r. została ogłoszona ustawa z dnia 16 listopada 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia sprzedaży żywności przez rolników (Dz. U. poz. 1961), która wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.
Przy prowadzeniu produkcji i sprzedaży żywności przez rolników w ramach działalności rolniczy handel detaliczny, która została zdefiniowana w przepisach ww. ustawy, rolnicy są zobowiązani do spełniania przede wszystkim wymagań rozporządzenia (WE) nr 852/2004.
Przepisy te przewidują, że w przypadku gdy produkcja prowadzona jest przy wykorzystaniu pomieszczeń używanych głównie jako prywatne domy mieszkalne (np. przy wykorzystaniu sprzętu i urządzeń gospodarstwa domowego w kuchni domowej), zamiast wymogów określonych w załączniku II w rozdziale II tego rozporządzenia, obowiązują wymogi określone w jego załączniku II w rozdziale III (uproszczone wymagania higieniczne).
Dodatkowo planuje się objęcie tymi uproszczonymi wymaganiami podmiotów prowadzących rolniczy handel detaliczny, które w ramach prowadzonej działalności wykorzystują do prowadzenia produkcji żywności pomieszczenia inne niż używane głównie jako prywatne domy mieszkalne (np. osobne budynki zlokalizowane na terenie gospodarstwa).
Projekt rozporządzenia w tej sprawie jest przygotowywany w resorcie rolnictwa i będzie podlegać procedurze notyfikacji Komisji Europejskiej i pozostałym państwom członkowskim Unii Europejskiej.
Chodzi o projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia sprzedaży żywności przez rolników, przygotowany przez resort rolnictwa.
Nowe przepisy mają ułatwić rolnikom sprzedaż żywności wytworzonej we własnym gospodarstwie, co było postulatem licznej grupy rolników.
Z produktów pochodzących z własnej uprawy lub chowu rolnik będzie mógł wytworzyć np. szynki, kiełbasy, pasztety, masło, ser, dżemy, marynaty czy pierogi, i sprzedać je odbiorcy końcowemu, czyli np. turyście z miasta lub sąsiadowi.
Projektowana ustawa definiuje pojęcie "rolniczy handel detaliczny" oraz wskazuje Inspekcję Weterynaryjną, jako organ odpowiedzialny za nadzór nad bezpieczeństwem produktów pochodzenia zwierzęcego oraz żywności z produktów mieszanych (roślinno-mięsnych) wytwarzanych w ramach rolniczego handlu detalicznego.
Nadzór nad żywnością pochodzenia niezwierzęcego pozostanie natomiast w gestii Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Projekt powierza także organom Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych kompetencje do sprawowania nadzoru nad jakością handlową żywności znajdującej się w rolniczym handlu detalicznym.
Minister rolnictwa wraz z ministrem zdrowia określi w rozporządzeniach: limity ograniczające rozmiar działalności prowadzonej przez jeden podmiot w ramach rolniczego handlu detalicznego oraz wymagania higieniczne dla podmiotów prowadzących rolniczy handel detaliczny produktami pochodzenia zwierzęcego i żywnością złożoną.
Dla podmiotów prowadzących rolniczy handel detaliczny żywnością pochodzenia niezwierzęcego wymagania higieniczne będzie mógł określić w rozporządzeniu minister zdrowia.
Projektowana ustawa wprowadza także preferencje podatkowe dla podmiotów prowadzących rolniczy handel detaliczny. W uzasadnieniu do projektu napisano, że przewiduje się zwolnienie z podatku sprzedaży żywności do wysokości 20 tys. zł rocznie.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi działalność w ramach dostaw bezpośrednich wymaga rejestracji.
Sprzedaż bezpośrednia według przepisów może odbywać się w różnej formie, najczęściej spotykane metody dystrybucji produktów rolnych to:
- sprzedaż bezpośrednio w gospodarstwie,
- sprzedaż na targowisku rolnym,
- sprzedaż na poboczu drogi - dotyczy zwykle produktów sezonowych, sprzedaży są niekorzystne,
- sprzedaż bezpośrednio do domu konsumenta ("pod drzwi")
- sprzedaż przez internet,
- sprzedaż w formie "zbieraj sam" przy zbiorze owoców
Znowelizowane przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2017 r.