Mundial niegodnie opłacony?
Kiedy miliony ludzi na świecie przygotowują się do kibicowania ulubionym drużynom podczas Mistrzostw Świata w piłce nożnej, raport Foul Play opublikowany przez Éthique sur l'éthiquette i Clean Clothes Campaign ujawnia, że główni sponsorzy tego wydarzenia adidas i Nike, nie zapewniają godnej płacy swoim pracownikom.
Mistrzostwa świata w piłce nożnej to wydarzenie, podczas którego rywalizuje się nie tylko o sportowe trofea.
To także arena walki dwóch największych firm produkujących odzież sportową, które razem sponsorują 22 z 32 biorących udział w rozgrywce drużyn.
W ciągu ostatniej dekady adidas i Nike podwoiły budżet na wydatki związane ze sponsoringiem drużyn. Jakiego rzędu są to kwoty?
Zespół niemiecki będzie otrzymywał 65 milionów euro od adidasa rocznie (aż do następnych mistrzostw), a francuska reprezentacja wynegocjowała 50,5 miliona euro od marki Nike.
Płace pracownic i pracowników w łańcuchu dostaw tych samych marek nie rosną jednak tak szybko. Opublikowany dzisiaj nowy raport Foul Play porównuje obecne koszty produkcji obuwia sportowego marki Nike i adidas z tymi sprzed 25 lat.
Udział tych kosztów, które trafiają do kieszeni pracowników, jest obecnie o 30% niższy niż na początku lat dziewięćdziesiątych.
Znaczna część odzieży sportowej adidasa i Nike'a jest produkowana w Indonezji, gdzie 80% pracowników branży odzieżowej to kobiety, które zarabiają od 82 do 200 euro miesięcznie.
Według obliczeń Asia Floor Wage, kwota, która pozwala na godne życie to 363 euro...
Nike i adidas mogłyby płacić pracownicom i pracownikom godne płace, tymczasem zwiększają wydatki na sponsoring do niespotykanego dotychczas poziomu.
Marki postanowiły wydawać swoje pieniądze na piłkarzy, zamiast zadbać o osoby szyjące ich ubrania i buty.