Na rynku ścisk. Polak oszczędza na wszystkim

- Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) spodziewa się, że w 2012 r. wartość rynku części motoryzacyjnych dystrybuowanych w Polsce wzrośnie o nie więcej niż 1-2 proc. rdr - prognozuje Alfred Franke, prezes SDCM.

- Dotychczas dynamika wzrostu była na tym rynku bardzo duża, niektóre firmy notowały nawet dwucyfrowe wzrosty do roku 2011 r. Rok 2012 jest bardzo trudnym rokiem, pierwszym tak trudnym od wielu lat. Nie należy oczekiwać, żeby ta dynamika była wyższa niż 1-2 proc. - powiedział Franke.

"Park samochodowy wzrośnie naszym zdaniem w tym roku o ok. 1 proc., jednak na wielkość rynku wpływ mają też inne czynniki. Jedna sprawa to częstotliwość wizyt kierowców w warsztatach, a kolejna - wysokie koszty paliw, które powodują, że część osób wstrzymuje się z użytkowaniem aut" - dodał.

Reklama

Jak wynika z danych SDCM, wartość rynku części eksploatacyjnych w Polsce w 2011 r. wyniosła 13,5 mld zł. Sytuacja w branży motoryzacyjnej jest odbiciem ogólnej kondycji finansowej Polaków.

- To widać na ulicach jak kierowcy oszczędzają na wszystkim.

W ostatnich latach nastąpił także gwałtowny spadek importu używanych samochodów. Polacy sprowadzają z zagranicy nawet około czterystu tysięcy samochodów rocznie mniej niż jeszcze trzy czy cztery lata temu. Polska nadal jest jednak bardzo atrakcyjnym miejscem dla tworzenia inwestycji dużych producentów motoryzacyjnych.

Producenci części zamiennych do samochodów wyprodukowali w zeszłym roku w Polsce rekordową ilość części o wartości 51 miliardów złotych. Szacuje się, że w Polsce jeździ obecnie około 17-stu milionów samochodów osobowych i dostawczych.

Krzysztof Soszyński, wiceprezes dystrybuującej części motoryzacyjne spółki Inter Cars, uważa, że w obliczu spowolnienia gospodarczego posiadacze aut dokonują jedynie niezbędnych napraw.

"Wydatki na naprawy są coraz częściej generowane przez reakcje, a nie prewencję" - powiedział.

Przychody ze sprzedaży Inter Cars, lidera rynku, w Polsce wzrosły po siedmiu miesiącach 2012 r. o 5,2 proc. rdr do 1,1 mld zł.

SDCM spodziewa się dalszej konsolidacji na rynku dystrybutorów części motoryzacyjnych.

- Konsolidacje polega na tym, że albo mniejsze firmy się łączą i powstaje inna firma, czego raczej nie widzę lub do większych graczy dołączają mniejsi i tu mamy grupę zakupową Auto Union Polska, która może się powiększać, nie jest to wykluczone. Jest też tak, że kosztem firm wypadających z rynku zyskują więksi - powiedział PAP prezes Franke. Prezes dodał, że obecnie rentowność uzyskiwana przez dystrybutorów części spada. "Konkurencja jest w tym segmencie bardzo duża" - wyjaśnił.

Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych jest organizacją niezależnych firm działających w branży motoryzacyjnej. Organizacja skupia łącznie 84 podmioty, w tym dystrybutorów, którzy posiadają ponad 85 proc. udziału w rynku dystrybucji części zamiennych.

Jak wynika z najnowszego raportu SDCM w 2011 r. szacowana liczba samochodów osobowych i dostawczych w Polsce wyniosła 17,3 mln. Stowarzyszenie szacuje średni wiek pojazdu w Polsce na ok. 11 lat.

- Firmy motoryzacyjne w Polsce, mimo kryzysu, zwiększają zatrudnienie i wpłacają do budżetu coraz większe podatki - poinformował prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Zamiennych (SDCM) Alfred Franke. Według SDCM branża w ub.r. przekazała budżetowi 5,3 mld zł podatku VAT.

Podczas ostatniej konferencji prasowej Franke podał, że około 900 działających w kraju firm motoryzacyjnych zapewnia ponad 270 tys. miejsc pracy. Około 83 proc. z nich stworzyło niezwiązane z międzynarodowymi koncernami mniejsze firmy motoryzacyjne.

Z przygotowanego przez SDCM raportu "Branża motoryzacyjna w Polsce 2012" wynika też, że co roku wzrastają wydatki kierowców na naprawy. W 2011 było to 31,3 mld zł - wobec 28,6 mld zł rok wcześniej i zaledwie 22,9 mld zł w 2008 r.

Według danych z najnowszego raportu SDCM, tylko suma składek wpłacanych przez branżę do ZUS zwiększyła się od 2009 do 2011 roku o 5 proc. do 4 mld zł w ub.r. W tym samym czasie płacony przez firmy motoryzacyjne podatek dochodowy wzrósł o 23 proc. i wyniósł w 2011 r. 1,6 mld zł. Suma płaconego podatku VAT wyniosła w ub. r. 5,3 mld zł. Z raportu SDCM wynika, że w Polsce zarejestrowanych jest ok. 17,8 tys. warsztatów niezależnych, które tworzą około 91 tys. miejsc pracy.

Szef SDCM uważa, że przedsiębiorstwa motoryzacyjne istotnie wpływają na postęp techniczny w Polsce. "Motoryzacja, rozumiana jako produkcja części do samochodów, należy do najbardziej innowacyjnych gałęzi gospodarki. Niezależni dostawcy inwestują 8 do 10 proc. swoich przychodów w prace projektowe i rozwój nowych technologii. Można szacować, że w roku 2011 inwestycje w badania i rozwój wyniosły blisko 4,5 mld zł" - ocenił Alfred Franke.

Obecny na konferencji wiceprezes największej w Polsce hurtowni części, spółki Inter Cars, Krzysztof Soszyński zwrócił uwagę, że każdego dnia 640 tys. części trafia do prawie 18 tys. warsztatów niezależnych i 5 tys. sklepów. Wartość przychodów z tego rynku sięga rocznie ok. 31,3 mld zł, z czego 15,3 mld stanowi wartość usług naprawczych. Jednocześnie według GUS, wartość produkcji sprzedanej części i akcesoriów w roku 2011 wyniosła 51,3 mld zł. Eksport części i akcesoriów w ub.r. miał wartość niemal 27 mld zł.

Przedstawiciele SDCM oświadczyli też, że ich zdaniem oficjalne statystki zarejestrowanych samochodów uwzględniają ok. 3 mln aut, które już dawno nie jeżdżą po polskich drogach i zbyt optymistycznie przedstawiają "zmotoryzowanie" Polaków. W bazach Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) zarejestrowanych jest 183 tys. samochodów Syrena i dwa razy mniej (95 tys.) aut Toyota Yaris.

"Po stosownej korekcie mamy 439 samochodów przypadających na 1000 mieszkańców w roku 2010. Eurostat w 2009 roku ocenił, że w Niemczech jest to odpowiednio 509 samochodów, w Austrii 522, we Włoszech 606" - dodał Franke. Tuż przed wejściem Polski do UE liczbę samochodów w Polsce szacowano na 11,5 mln sztuk.

Biznes INTERIA.PL na Facebooku. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

PAP
Dowiedz się więcej na temat: RDR | części samochodowe | recykling | części zamienne
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »