Nadchodzi boom na "kratki"
W sierpniu 2010 roku sprzedano 22625 nowych samochodów osobowych, czyli o 7,38 proc. więcej niż rok wcześniej oraz o 7,61 proc. mniej niż w lipcu - podał w komunikacie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
Łącznie od początku roku nabywców znalazło 205418 aut, czyli o 4,29 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2009 r. "W sierpniu, zgodnie z przewidywaniami, sprzedaż samochodów osobowych znacznie spadła w porównaniu do lipca, była jednak większa niż w ub. roku. Skumulowana sprzedaż w okresie styczeń-sierpień 2010 roku wciąż jest niższa niż w analogicznym okresie 2009 roku, jednak już wkrótce sytuacja może się zmienić" - napisano w komentarzu do danych. "Chociaż skumulowana sprzedaż jest wciąż niższa niż rok wcześniej, to obserwowaną pozytywną tendencją jest zmniejszanie się z miesiąca na miesiąc tej różnicy.
W tym roku w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego sprzedano o 9201 aut mniej. Dotychczas warunki w Polsce nie sprzyjały sprzedaży nowych aut. Niepewna sytuacja gospodarcza kraju i słaby kurs złotego w stosunku do euro wpłynął negatywnie na popyt na nowe samochody, szczególnie ze strony osób kupujących auta na cele prywatne" - dodali autorzy raportu. Zdaniem ekspertów Samar na spadek sprzedaży w sierpniu, podobnie jak w lipcu, miał też wpływ okres wakacyjny, nie sprzyjający podejmowaniu decyzji o zakupie samochodu.
"Część klientów starała się kupić nowe auto przed urlopem, inni odkładają decyzję na czas po wakacjach. To na rynku motoryzacyjnym zjawisko sezonowe, powtarzające się rokrocznie" - napisano. "Dziś sytuacja zmieniła się nieco, szczególnie jeśli chodzi o klientów instytucjonalnych. Owszem, sezon wakacyjny w ich przypadku również miał wpływ na wielkość sprzedaży, jednak zainteresowanie autami wśród przedsiębiorców jest duże.
W lipcu znaczny udział w sprzedaży miały samochody osobowe z homologacją ciężarową (stanowiły 25,84 proc. wszystkich zarejestrowanych aut osobowych). Można przypuszczać, że w sierpniu udział tego typu aut również będzie wysoki" - dodano.
Sprzedaż nowych samochodów osobowych i dostawczych w sierpniu 2010 roku wzrosła o 7,1 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego i wyniosła 25524 sztuki - podał w komunikacie Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.
W porównaniu z lipcem 2010 roku sprzedano o 8,0 proc. mniej aut.
Naszym zdaniem ostatnie miesiące tego roku oznaczają dla polskiego rynku motoryzacyjnego możliwy skokowy wzrost popytu na auta z "kratką" w najbliższych miesiącach. Najmocniej odczują to marki premium, w przypadku których możliwe jest oszczędność nawet do kilkunastu tysięcy złotych przy zakupie tego typu auta.
Obecnie polscy przedsiębiorcy mogą odliczać całą kwotę podatku VAT od zakupionych samochodów z "kratką". W 2011 r. może się to jednak zmienić. Ministerstwo Finansów planuje bowiem ograniczyć możliwość tego odliczenia.