Najdłuższy tunel na świecie powstaje w Europie. Nie pojadą nim auta
Rekordowo długi tunel kolejowy powstaje w Alpach, na pograniczu dzielącym Austrię oraz Włochy. Inwestycja nazwana Brenner Base Tunnel (BBT) będzie liczyć 64 km, co da jej tytuł najdłuższej tego typu konstrukcji na świecie. Koniec prac planowany jest na 2032 r., natomiast sama budowa pochłonie kilka miliardów euro.
Jak można przeczytać na stronie poświęconej inwestycji, tunel ma połączyć austriackie miasto Innsbruck oraz włoskie Fortezza. Budowana infrastruktura będzie przeznaczona dla pociągów - zarówno osobowych, jak i towarowych.
Jednym z celów realizacji BBT jest odciążenie autostrady A13, która biegnie przez masyw górski i łączy oba państwa. Długość tunelu wraz z obwodnicą od Innsbrucku wyniesie 64 km. Będzie on najdłuższy na świecie.
Jednak na tym nie skończą się prace budowlane. Łącznie w ramach BBT ma zostać wydrążonych 230 km tuneli. Część z nich wynika z konieczności ustawienia odpowiedniej konstrukcji do podtrzymania infrastruktury, natomiast pozostałe są odkrywane w celach eksploracyjnych.
Na stronie internetowej o BBT wskazano, że obecnie wydrążonych jest 160 km tuneli, co oznacza, że w tym segmencie zrealizowano 70 proc. celu. Jednak sama inwestycja ma zostać oddana do użytku w 2032 roku.
Jak zauważa serwis inzynieria.com, najgłębszy punkt tunelu znajdzie się na poziomie 1700 m poniżej szczytów pasma górskiego, natomiast pociągi pasażerskie mają się w nim rozpędzać do prędkości 250 km/h. Składy uczestniczące w przewozie towarów rozwiną natomiast maksymalną prędkość 160 km/h.
Koszt całości przedsięwzięcia wyniesie 8,8 mld euro, co na dzień 3 października 2023 r. daje kwotę ponad 40 mld zł. Projekt jest finansowany przez rządy Austrii oraz Włoch, ale także przy 40-proc. udziale środków unijnych.