Najemcy lokali w galeriach w kontrze do optymizmu PRCH. ZPPHiU: "Wyniki stycznia są depresyjne"
Początek handlowego roku 2022 dla przedsiębiorców w centrach handlowych jest dramatyczny. Odwiedzalność oraz obroty sklepów zlokalizowanych w galeriach nie były tak niskie od czasu kwietniowego lockdownu - przekonuje PZPHiU, organizacja zrzeszająca przedsiębiorstwa wynajmujące powierzchnię handlową i usługową w galeriach i centrach handlowych - napisały wiadomoscihandlowe.pl.
Jak przekonują przedsiębiorcy, trudno porównywać dane zbierane dzisiaj, gdy handel jest otwarty, do okresu całkowitego wstrzymania sprzedaży w sklepach w galeriach - jednak dane PZPHiU jasno wykazują, że tak źle jeszcze nie było, a koszty funkcjonowania drastycznie wzrosły.
- Wyniki stycznia są depresyjne. To był bardzo słaby miesiąc dla znaczącej większości firm zrzeszonych w ZPPHiU. Odnosząc się do stycznia 2020 średni spadek liczby wizyt w galeriach w całej Polsce wyniósł -54 proc., a spadek liczby indywidualnych klientów to -52 proc. Oczywistą konsekwencją jest spadek obrotów i rentowności utrzymywania placówek w centrach handlowych. Przy dynamicznym wzroście kosztów prowadzenia biznesu i wywindowanych kosztach stałych, którymi obarczani jesteśmy ciągle przez udostępniających przestrzeń handlową, wiele lokalizacji traci sens biznesowy - alarmuje zarząd ZPPHiU.
Zdaniem organizacji, szczyt piątej fali koronawirusa powoduje utrwalenie zmian w obszarze zwyczajów konsumenckich.
"Klienci centrów handlowych wracają do nich prawie wyłącznie po konkretne celowane zakupy, ograniczając tym samym czas spędzany w przestrzeniach handlowych do minimum. Często jest to wizyta wyłącznie w celu odebrania przesyłki zamówionej online czyli będącą wynikiem bezpośrednich działań firm handlowych. Centra handlowe wciąż nie znalazły sposobu na przekonanie klientów, że warto znowu robić zakupy jak w czasach przed pandemią." - argumentują przedsiębiorcy.
Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług monitoruje odwiedzalność w centrach handlowych na terenie całego kraju, korzystając z raportów Proxi.cloud i danych pozyskanych od członków.
Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług został powołany do życia 18 marca 2020 r. przez grupę kilkudziesięciu polskich przedsiębiorców. Obecnie związek zrzesza ok. 150 firm, które wobec katastrofalnych skutków kryzysu wywołanego koronawirusem postanowiły solidarnie działać, wspólnie walcząc o ratunek dla ponad 205 000 miejsc pracy w handlu i usługach.