Najnowsze dane z niemieckiej gospodarki. Są lepsze, niż oczekiwano
Inflacja w Niemczech we wrześniu wyniosła 1,6 proc. - podał we wstępnym odczycie Federalny Urząd Statystyczny (Destatis). To mniej niż prognozowali ekonomiści. Oczekiwano, że wrześniowa inflacja u naszego zachodniego sąsiada sięgnie 1,7 proc. Podane dane dotyczą inflacji konsumenckiej CPI. Jednocześnie Destatis podał dane dot. wrześniowej inflacji HICP (wskaźnik zharmonizowany - mający niwelować "zakłócenia" w odczycie związane z niektórymi grupami produktów czy usług). Inflacja HICP wyniosła 1,8 proc.
"Oczekujemy, że stopa inflacji w Niemczech wyniesie +1,6 proc. we wrześniu 2024 r." - czytamy w poniedziałkowym komunikacie Destatis, będącym publikacją wstępnego odczytu konsumenckiego wskaźnika wzrostu cen towarów i usług w skali roku.
"Oczekuje się, że stopa inflacji po wyłączeniu żywności i energii, nazywana inflacją bazową, wyniesie +2,7 proc." - podał też niemiecki urząd statystyczny.
Destatis poinformował, że inflacja HICP we wrześniu we wstępnym odczycie wynosi 1,8 proc.
Ostateczne dane dot. wrześniowej inflacji w Niemczech poznamy 11 października.
Wyjaśnijmy, że w strefie euro na potrzeby polityki pieniężnej wykorzystuje się zharmonizowany wskaźnik cen towarów i usług konsumenckich (HICP). Indeks cen towarów i usług konsumenckich (CPI) i HICP różnią się pod względem zakresu, metodologii. W przeciwieństwie do HICP, wskaźnik CPI obejmuje także m.in. wydatki gospodarstw domowych na mieszkania, gry losowe i czy opłaty abonamentowe. Ponadto w przypadku HICP corocznie są aktualizowane tzw. wagi poszczególnych grup produktów dla obliczania finalnego wskaźnika.
Wykres. Inflacja w Niemczech (źródło: Destatis)
Dodajmy (za danymi Eurostatu), że inflacja HICP (zharmonizowany indeksu cen konsumpcyjnych) w strefie euro była w sierpniu najniższa od lipca 2021 roku. Inflacja w eurolandzie wyniosła w sierpniu 2,2 proc. w ujęciu rocznym wobec 2,6 proc. w lipcu.
Inflacja w strefie euro jest więc blisko tzw. celu inflacyjnego Europejskiego Banku Centralnego (2 proc.). Najbardziej uciążliwy dla konsumentów w strefie euro jest wciąż wysoki wzrost cen usług oraz żywności.
***