Największe jachty miliarderów

W trudnym roku dla jachtów, najbogatsi właściciele pomagają branży utrzymać się na powierzchni.

Kiedy Eclipse, najdłuższy jacht świata, był po raz pierwszy wodowany w połowie czerwca, przyciągnął uwagę mediów i miłośników jachtów z całego świata. Rosyjski miliarder naftowy, Roman Abramowicz, który posiada już jacht o długości 377 stóp, rzekomo przeznaczy kwotę od 300 do 700 milionów dolarów na kolejny jacht, którego długość wynosi 557 stóp.

Po tym, jak najprawdopodobniej w 2010 roku, stanie się jego właścicielem, Abramowicz będzie miał powody do przechwałek jako miliarder posiadający największą łódź, spychając na drugi plan należący do prezesa Oracle Larry'ego Ellisona Davida Geffena z Dreamworks jacht o długości niemal 453 stóp o nazwie Rising Sun. Łódź jest również o co najmniej 25 stóp dłuższa, niż jakiekolwiek inne istniejące jachty, w tym należące do monarchii z Bliskiego Wschodu.

Na zdjęciach: Największe jachty miliarderów

Na zdjęciach: Dziedzice majątków łamią prawo

Na zdjęciach: Uratowani miliarderzy

Na zdjęciach: 50 najbogatszych ludzi świata

Na zdjęciach: Zabawki miliarderów na sprzedaż

Pomimo, że kryzys gospodarczy nieco uszczuplił majątki światowych miliarderów, to niektórzy z nich wychodzą z niego na pokładach największych jachtów na świecie. I rzeczywiście, od początku 2008 roku co najmniej cztery nowe jachty o długości ponad 350 stóp zostały dostarczone, lub są w trakcie produkcji dla miliarderów, z których prawie każdy jest narodowości rosyjskiej. Długość kolejnego ma wynieść nieco ponad 330 stóp.

Jeden z najnowszych jachtów, Project Darius, został poddany testom na początku tego roku i chociaż oczekuje się, że zostanie ukończony nie wcześniej niż pod koniec 2009 roku, to już zmienił właściciela. Boris Berezovsky, rosyjski miliarder, który zamówił jacht, sprzedał go miliarderowi ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich - Abdullahowi Al Futtaim. W czerwcu mówiono o możliwej sprawie sądowej pomiędzy Berezovsky'm i pośrednikiem sprzedaży jachtów Nicholasem Edmistonem, dotyczącej prowizji od sprzedaży, którą Berezovsky jest winien Edmistonowi. Edmiston omówił komentarzy na ten temat, ale potwierdził, że Al Futtaim jest obecnie właścicielem Project Darius. Lord Tim Bell, rzecznik Berezovsky'ego, powiedział, że to Berezovsky, a nie Edmiston, udowodnił w sądzie, iż nie zobowiązał się zapłacić żadnej prowizji od sprzedaży.

Jak na ironię, ukończenie tych pływających pałaców zbiega się z okresem, kiedy stocznie borykają się z przerwą lub spowolnieniem działalności. Według Diane Byrne, właścicielki i redaktor naczelnej MegayachtNews.org oraz długoletniej dziennikarki, która pisze dla wielu magazynów o jachtach na świecie, takie spowolnienie wystąpiło po raz pierwszy. - Są stocznie, które w ciągu kilku miesięcy nie podpisały żadnych umów - powiedziała Byrne. Sytuacja ta "nie wywołuje wśród nich paniki, ale z pewnością stanowi powód do niepokoju, ponieważ nie przywykły do przestojów".

Większość stoczni posiada zlecone projekty już na 2010 rok, a część zajmie się remontami, aby uniknąć zwolnień pracowników. Zainteresowanie klientów wzrasta również późną zimą i wczesną wiosną, chociaż podpisanie kontraktu i realizacja zakupu zajmuje potencjalnym klientom więcej czasu. Czy wkrótce Eclipse zostanie przyćmiony przez kolejny superjacht? Byrne ma wątpliwości, podkreślając, że nawet w dobrze prosperującej gospodarce trudno znaleźć marinę, w której można cumować tak ogromną łódź.

A zatem czy oznacza to koniec rywalizacji pomiędzy najbogatszymi właścicielami jachtów? - Poczucie wyższości leży w naturze ludzkiej, a zatem uważam, że rywalizacja zawsze będzie występować w tej branży - powiedziała Byrne. Zamiast długością, właściciele mogą zaskakiwać luksusowym wyposażeniem i oryginalnym projektem. Każdy, kto zamierza wywierać wrażenie w kategorii projektu, będzie musiał pokonać Motor Yacht A, którego właścicielem jest Andriej Melnichenko. Elegancka łódź, podobna do okrętu podwodnego, została zaprojektowana przez Philippe'a Starcka.

Nie ma znaczenia co o Motor Yacht A sądzą obserwatorzy z zewnątrz. Jak mówi Byrne: "Tego pragnął [Melnichenko]. Chciał, aby było to coś absolutnie wyjątkowego i niepowtarzalnego. I dostał to".

Na zdjęciach: Najmłodsi miliarderzy na świecie

Marie Thibault

Forbes
Dowiedz się więcej na temat: właściciele | miliarder | najbogatsi | jacht | Łódź
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »