Nasi muszą wyjeżdżać

Światowy trend dotarł do Polski, marki z sektora dóbr luksusowych sięgają po masowego klienta również z naszego kraju. Niestety Polacy nadal po dobra luksusowe muszą wyjeżdżać za granicę.

Chęć zwiększenia swoich zysków powoduje, iż wiele luksusowych marek zdecydowało się do sięgnięcia do kieszeni masowego klienta. Jak pisze Dziennik, przykładem może być Giorgio Armani, ubrania spod znaku pozostają nadal poza zasięgiem większości Polaków, pojawiła się na naszym rynku marka Emporio Armani. Oferuje ona tańsze i mniej wyszukane ubrania. To nie jedyna tańsza marka z sektora dóbr luksusowych, która pojawi się w Polsce. We wrześniu Paradise Group otworzy w Warszawie sklep Max&Co., oferujący stroje swobodniejsze i tańsze niż obecna już w Polsce sieć Max Mara.

Reklama

Zdaniem analityków tańsze marki luksusowe mogą liczyć w Polsce na powodzenie. Wąska grupa osób, którą stać na ubrania z najwyższej półki, wolą jednak poszukiwać nowych kolekcji wybierając się na zakupy do Paryża czy Mediolonu. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta. Tam wybór jest znacznie większy, a cena często niższa niż na naszym rynku. W przypadku tańszych marek taki wyjazd się już nie opłaca, a co więcej po takie produkty sięgnie większa liczba klientów.

Czym są dobra luksusowe?

Według definicji współczesnej ekonomii - są to takie dobra, na które popyt rośnie szybciej niż wzrost dochodów. Po łacinie - luksus to przepych, zbytek a nawet rozrzutność, bez których można się w życiu obejść. Definicja luksusu jest pojęciem bardzo indywidualnym i subiektywnym. Jest on czymś innym w społeczeństwach bogatych od lat, a czym innym dla nas - żyjących w kraju na dorobku, gdzie latami czekało się na mieszkanie, a luksusem było do niedawna posiadanie malucha. Dla bogatych Amerykanów i zasobnych Europejczyków Mercedes klasy E przestaje już dzisiaj być luksusem.

Marki najbardziej prestiżowe w swojej kategorii 
Kategoria                          Marka 
Ubrania, moda           Bottega Veneta, Armani, Hermes 
Luksusowe perfumy          Boucheron, Cartier 
Bizuteria               Tiffany, Cartier, Mikimoto 
Zegarki               Franck Muller, Patek Philippe 
Luksusowe auta           Porsche, Mercedes, Lexus 
Ultraluksusowe auta   Rolls-Royce, Maybach, Bentley 
Sprzęt audio          Bang & Olufsen, Bose, Nakamichi 
Hotele                   Ritz-Carlton, Peninsula 
Kryształy              Lalique, Baccarat, Steuben 
Zródło:                      Luxury Institute 2006 

Cechy luksusu

Produkt luksusowy musi mieć wytworny charakter. Jest oznaczony marką, zapewniającą mu wyjątkową wartość - często wykreowaną legendą. Produkty luksusowe są dostępne w niewielkich ilościach, często ściśle limitowanych, mają też "magiczną siłę", budującą głęboką więź emocjonalną z użytkownikiem. W klasycznym ujęciu dobra luksusowe to także biżuteria, elementy wykończenia i zdobienia wnętrz, zwłaszcza sztuka. Jest to również możliwość podróżowania, poznawania świata, a przede wszystkim czas wolny, umożliwiający realizację marzeń i życiowych pasji. Wygląda na to, że prawie każdy z nas ma trochę luksusu.

Kogo stać na luksus?

Wraz z postępem technicznym dobra luksusowe powszednieją, stają się dostępne szerokiej rzeszy konsumentów - na przykład video, komputer, telefon komórkowy. Na ich miejsce wchodzą kolejne dobra, znowu - poprzez barierę ceny - przeznaczone tylko dla nielicznych. Nabywcy dóbr luksusowych to bardzo wymagająca i często kapryśna grupa klientów, wywodząca się z różnych grup zawodowych. Najczęściej zarówno w Polsce jak i na świecie, są to przedsiębiorcy, ludzie reprezentujące wolne zawody, a także menedżerowie czy przedstawiciele sztuki, którzy osiągają bardzo wysokie dochody. Ludzie ci charakteryzują się chęcią wyróżniania się, demonstrowania pozycji i osiągnięć życiowych. VIP-y jednak bardzo dobrze potrafią liczyć dlatego, na zakupy jeżdżą po centrach światowego handlu.

Polacy muszą wyjeżdżać za granice.

Dlaczego? Odpowiedz jest prosta - za granicą jest taniej. Polska ma jedną z najwyższych stawek VAT na świecie. Polski rynek dóbr luksusowych szacowany obecnie na ponad 65 -70 mln zł, będzie się rozrastał w miarę wzrostu majętności naszego społeczeństwa. Dziś jednak na otworzenie markowego butiku (franchisingu) potrzeba jedynie min 1 mln dol.

mz

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: ubrania | Armani | dobra luksusowe | mus
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »