Reklama

Nastroje konsumentów w dół. Powodem wysoka inflacja i pandemia?

W listopadzie 2021 r. odnotowano pogorszenie zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł - 23,3 i był o 5,5 pp. niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w listopadzie 2021 r. 

Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości niższe niż przed miesiącem. Największe spadki odnotowano dla ocen obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 6,9 pp. i 6,2 pp.). 

Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 6,0 pp. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 5,0 pp. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 3,3 pp. dla oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów. 

W odniesieniu do listopada 2020 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 5,9 pp. 

Reklama

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w listopadzie 2021 r.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 3,6 pp. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -18,1. 

Na spadek wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 6,2 pp. i 6,0 pp.). Spadek o 2,5 pp. wystąpił także dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy. Bez zmian pozostała jedynie ocena przyszłego poziomu bezrobocia. W listopadzie br. WWUK osiągnął wartość o 12,0 pp. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2020 r.

Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W okresie 02-12.11.2021 r. przeprowadzono metodą wywiadu telefonicznego 1087 wywiadów.

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »