Nastroje konsumentów w dół. Powodem wysoka inflacja i pandemia?
W listopadzie 2021 r. odnotowano pogorszenie zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł - 23,3 i był o 5,5 pp. niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości niższe niż przed miesiącem. Największe spadki odnotowano dla ocen obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 6,9 pp. i 6,2 pp.).
Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 6,0 pp. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 5,0 pp. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 3,3 pp. dla oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów.
W odniesieniu do listopada 2020 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 5,9 pp.