Neneman: Nowela ustawy hazardowej powinna zostać uchwalona jeszcze w maju
- Nowela ustawy o grach hazardowych powinna zostać uchwalona na następnym majowym posiedzeniu Sejmu - powiedział w środę PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. W przepisach trzeba jednak jeszcze uwzględnić uwagi, jakie w procesie notyfikacji zgłosiła Komisja Europejska.
- Pracujemy nad ostateczną wersją tych przepisów - podkreślił Neneman podczas środowego posiedzenia sejmowej Komisji Finansów Publicznych. Posłowie zdecydowali o ponownym skierowaniu projektu noweli ustawy o grach hazardowych do podkomisji stałej do kontroli realizacji budżetu, by przedyskutować zmiany, jakie trzeba będzie wprowadzić w projekcie, by uwzględnić uwagi Komisji Europejskiej.
- Na następnym posiedzeniu Sejmu spotka się podkomisja, także z legislatorami, przyjmie poprawki. Mamy nadzieję, że na przyszłym posiedzeniu zakończy się proces legislacyjny w Sejmie - powiedział wiceminister finansów.
Neneman powiedział posłom, że w ramach procesu notyfikacji projektu Komisja Europejska przesłała Polsce pismo, w którym sformułowała swoje uwagi.
- Uwagi KE były istotnego kalibru; jeślibyśmy ich nie uwzględnili, mogłoby to skutkować wszczęciem procedury przeciwko Polsce, a tego chcielibyśmy uniknąć - zaznaczył wiceminister. Mniej istotne uwagi do polskich przepisów zgłosiła indywidualnie także Malta.
Według Nenemana, uwagi Komisji dotyczyły m.in. "generalnie kontroli zmian w strukturze kapitału zakładowego".
- My w naszych przepisach zakładamy kontrolę ex ante - przed dokonaniem zmian, Komisja mówi, że to jest za dużo. Takiej kontroli można dokonywać ex post i my się z tym zgadzamy - podkreślił.
Kolejne zastrzeżenie KE dotyczyło formy prawnej, w jakiej spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością będą mogły prowadzić działalność w zakresie gier hazardowych oraz obowiązku utworzenia na terytorium RP oddziału.
Jak powiedział wiceminister finansów, po dyskusjach i konsultacjach z Komisją także w tym punkcie udało się uzgodnić "stanowisko, które będzie Komisję zadowalało". Według Nenemana, komisja wskazała także na pewne ograniczenia związane z uzasadnieniem do projektowanej ustawy, ale ta sprawa została "ustalona".
Posłowie rozpoczęli prace nad rządowym projektem w grudniu zeszłego roku. Jego celem jest przede wszystkim umożliwienie prowadzenia działalności na terytorium Polski za pośrednictwem oddziału przez spółki europejskie, co będzie zgodne z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości UE.
Projekt noweli zawiera także m.in. wyraźny zakaz sumowania podstaw opodatkowania gier cylindrycznych (np. ruletki), gier w kości i karty z opodatkowaniem gry na automatach. W projekcie doprecyzowano także, iż podatnikiem nie jest podmiot urządzający loterię promocyjną. Na podstawie obowiązujących przepisów, ten rodzaj loterii nie podlega opodatkowaniu podatkiem od gier.
Zmiany mają ponadto na celu rozstrzygnięcie wątpliwości co do notyfikacji ustawy o grach Komisji Europejskiej. Według prawa unijnego, projekty aktów prawnych zawierające tzw. przepisy techniczne należy notyfikować do Komisji Europejskiej. Ma to na celu zapobieganie powstawaniu nowych barier w swobodnym przepływie towarów, świadczeniu usług i prowadzeniu działalności na wspólnym rynku.
Pytania co do zgodności ustawy o grach hazardowych z 2009 r. z prawem UE związane są m.in. z wprowadzonym przez ustawę zakazem gry na automatach. Rząd nie notyfikował tej ustawy Komisji Europejskiej, choć - zdaniem niektórych ekspertów - należy ją postrzegać jako przepisy techniczne, które podlegają obowiązkowi takiej notyfikacji. Dlatego część branży hazardowej kwestionowała w polskich sądach decyzje wydane na jej podstawie. Jeden z sądów zwrócił się o rozstrzygnięcie w tej sprawie do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, a ten w orzeczeniu z 2012 r. nie wydał jednoznacznego wyroku i zostawił decyzję polskim sądom.
W marcu polski Trybunał Konstytucyjny orzekł, że dwa najczęściej kwestionowane artykuły ustawy o grach hazardowych są zgodne z konstytucją, gdyż notyfikacja tzw. przepisów technicznych do Komisji Europejskiej nie stanowi elementu konstytucyjnego trybu ustawodawczego.