Netia zwiększa sprzedaż mimo wojny cenowej
Średnie przychody od nowych klientów usług detalicznych Netii są o około 6 zł wyższe od cen z jesieni ubiegłego roku - podali przedstawiciele spółki. Dodali, że wzrost przychodów udaje się uzyskać na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.
Zarząd Netii podał podczas piątkowej konferencji, że spółka odczuwa presję cenową na lokalnych, dużych rynkach usług detalicznych - m.in. w Warszawie i Krakowie - ze strony operatorów z ofertą pakietową m.in. Vectry, UPC, Orange Polska. Jednocześnie, jak podali przedstawiciele zarządu, nowa sprzedaż Netii w pierwszym kwartale zrealizowana została przy średniej cenie o 6 zł wyższej niż w przypadku oferty z jesieni 2018 roku.
- Nie była to liniowa podwyżka cen - udało nam się to osiągnąć poprzez szereg działań - powiedział Tomasz Dakowski, członek zarządu Netii odpowiadający za usługi dla klientów detalicznych.
Na koniec marca średnie przychody spółki od klienta detalicznego wyniosły 56 zł i były o 1 zł niższe niż kwartał wcześniej.
Przedstawiciele spółki podali, że spółce udaje się utrzymywać rentowność pomimo spadku przychodów m.in. ze względu na synergie wynikające ze współpracy w ramach grupy Cyfrowego Polsatu, który jest właścicielem prawie 66 proc. akcji Netii.
- To będzie buforowało ewentualne spadki zysków w kolejnych okresach - powiedział Artur Łukasiewicz, szef relacji inwestorskich Netii.
W pierwszym kwartale zysk EBITDA Netii (według MSR 17) wyniósł 82,8 mln zł i był o 1,1 proc. wyższy niż kwartał wcześniej, podczas gdy przychody spadły o 4,4 proc. do 327,3 mln zł. Marża EBITDA wzrosła do 25,3 proc. z 23,9 proc. przed kwartałem.
Przychody segmentu usług dla biznesu Netii spadły w pierwszym kwartale o 4,4 proc. kwartalnie, do 174 mln zł - spółka podała, że ten spadek był głównie efektem nisko marżowego hurtowego ruchu głosowego.
- W pierwszym kwartale przychody z zakańczania rozmów telefonicznych były wyjątkowo niskie, w porównaniu do rekordowego poziomu z ubiegłego roku. Ustaliliśmy sobie wewnętrznie pewien poziom cen (hurtowych - PAP), którego nie chcemy przekraczać - powiedział członek zarządu ds. segmentu biznesowego Aster Papazyan.
Dodał, że spółce trudno jest przewidzieć jaką wartość mogą mieć te przychody w kolejnych kwartałach, ze względu na dużą zmienność na rynku hurtowym.
Do końca tego roku Netia planuje zakończyć migrację klientów usług mobilnych na sieć Polkomtelu. Wcześniej, od 2015 roku, Netia świadczyła usługi komórkowego operatora wirtualnego (MVNO) bazując na sieci P4. Na koniec marca spółka świadczyła 148 tys. usług mobilnych, o 1 tys. mniej niż kwartał wcześniej.
- Baza (klientów mobilnych - PAP) jest stabilna i teraz szykujemy się do jej ponownego wzrostu - powiedział Dakowski. Dodał, że warunki finansowe współpracy z Polkomtelem są korzystniejsze niż w przypadku umowy z Play.
Prezes Netii, Andrzej Abramczuk, pytany o to czy spółka może być zainteresowana przejęciem firmy ATM, odpowiedział: - Patrząc na to czym zajmuje się ATM i Netia to są to bardzo dopasowane do siebie koncepcje biznesowe. Jest jednak zbyt wcześnie, by coś powiedzieć - poczekajmy z jakimi oczekiwania ATM wyjdzie na rynek.
Zarząd ATM zdecydował w połowie kwietnia o rozpoczęciu przeglądu opcji strategicznych. Spółka świadczy, pod marką Atman, usługi telekomunikacyjne dla przedsiębiorstw i instytucji w oparciu o własne sieci światłowodowe i centra danych.
Atman to marka handlowa polskiej spółki giełdowej ATM S.A. (na GPW od 2004 r.), świadczącej usługi o krytycznym znaczeniu dla dużych i małych firm z wielu sektorów gospodarki. Z sukcesem zaspokajamy rosnące potrzeby komunikacyjne przedsiębiorstw z obszaru outsourcingu IT.
Na wysoką jakość naszych usług składa się najnowocześniejsza infrastruktura centrum danych i bogate, wieloletnie doświadczenie zespołu technicznego zdobyte przy obsłudze największych firm oraz instytucji państwowych.
Nasze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem informacji są zgodne z normami ISO 9001:2015 i ISO/IEC 27001:2013, co zostało potwierdzone certyfikatami wydanymi przez British Standards Institution.
Bezpieczny i nieprzerwany dostęp do danych, oparty na najnowszych technologiach, to fundament Atmana. Budujemy go na 25-letnim doświadczeniu w obsłudze największych firm sektora finansowego, telekomunikacyjnego, przemysłowego, publicznego, a także e-commerce.