Nie tylko dowody do wymiany

Studenci, którzy posiadają legitymacje wydane przed 2007 rokiem muszą je wymienić na nowe, bowiem w przeciwnym wypadku stracą oni prawo do ulgowych przejazdów. Obowiązek wymiany starych legitymacji wynika z § 22 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2006 roku sprawie dokumentacji przebiegu studiów. Rozporządzenie to weszło w życie 1 stycznia 2007 roku.

Zgodnie z tym rozporządzeniem legitymacje studenckie wydane przed 2007 rokiem zachowują ważność nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2007 roku. Dla studentów jest to jednoznaczne z przymusem płatnej wymiany legitymacji. Na stronie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (http://www.nauka.gov.pl) można przeczytać, iż zgodnie z cytowanym rozporządzeniem dopuszcza się wydawanie legitymacji elektronicznych lub "papierowych". Decyzję w sprawie wydawania jednej z wymienionych legitymacji podejmują wyłącznie władze uczelni. W przypadku legitymacji papierowej kwota wymiany nie powinna przekroczyć 5 zł, natomiast wymiana legitymacji elektronicznej - 17 zł. Studenci, którzy nie wymienią legitymacji przed końcem roku, nie będą mogli skorzystać z ulg za przejazdy autobusami i pociągami oraz komunikacją miejską w 2008 roku.

Reklama

W przypadku studentów, którzy obecnie są na drugim i trzecim roku, których legitymacje są wydane pomiędzy 17 sierpnia 2005 roku, a 1 stycznia 2007 nie ma obowiązku legitymacji. Dzieje się tak, bowiem wzór ich legitymacji jest identyczny z wzorem przewidzianym w rozporządzeniu obowiązującym od 2007 roku.

Na stronie Ministerstwa Transportu (http://www.mt.gov.pl/) możemy znaleźć informację, iż od 1 stycznia 2008 roku będą obowiązywały wyłącznie dwa rodzaje legitymacji studenckich: papierowa i elektroniczna - według wzorów określonych w załącznikach nr 2 i nr 3 do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2006 roku w sprawie dokumentacji przebiegu studiów. Stare legitymacje studenckie upoważniające do ulgowych przejazdów zachowują ważność do 31 grudnia br. Przepis § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 października 2002 r. w sprawie rodzajów dokumentów poświadczających uprawnienia do korzystania z ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. Nr 179, poz. 1495 z późn. zm.) umożliwia poświadczanie uprawnień studentów do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego na zasadach i w wysokości określonej w ustawie z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2002 r. Nr 175, poz. 1440 z późn. zm.) na podstawie dotychczas stosowanych papierowych legitymacji studenckich do dnia 31 grudnia 2007 r.

Oznacza to, że wszystkie papierowe legitymacje studenckie, w tym także te wydane przed 2002 r. zawierające nieaktualne wpisy o wysokości przysługującej 50% ulgi, do dnia 31 grudnia 2007 r. nadal pozostają ważnymi dokumentami poświadczającymi prawo studentów do korzystania z przysługujących im ulg ustawowych w aktualnym wymiarze i zakresie.

SerwisPrawa
Dowiedz się więcej na temat: legitymacje | studenci | dowody
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »