Niemcy chcą poprawić bezpieczeństwo na drogach. Mają nietypowy pomysł
Wypadki z udziałem rowerzystów nie należą do rzadkości. Jak pokazują policyjne statystyki, tylko w 2022 r. w Polsce kierowcy jednośladów w uczestniczyli w 3685 wypadkach na naszych drogach. Z podobnymi problemami zmagają się nasi zachodni sąsiedzi, którzy w celu zwiększenia bezpieczeństwa na drogach chcą wprowadzić kierunkowskazy dla rowerów.
Niemieckie władze mają do czynienia z rosnącą liczbą wypadków z udziałem rowerzystów. Co więcej, brana jest również pod uwagę rosnąca liczba elektrycznych jednośladów, które w odróżnieniu od klasycznych rowerów, mogą rozpędzać się do dużych prędkości.
Deutsche Welle podaje, że obecnie obowiązujące regulacje pozwalają na montaż sygnalizatorów kierunku jazdy tylko w rowerach jednośladowych i z nadbudową. Wkrótce ma się to zmienić.
Rzeczniczka niemieckiego resortu transportu zapewnia, że każdy rowerzysta będzie mógł korzystać z kierunkowskazów, jednak wejście w życie umożliwiających to przepisów jest na ten moment nieznane. Obecnie prowadzone są konsultacje społeczne.
Rzeczniczka niemieckiego ministerstwa podkreśla, że podjęcie takich kroków spowodowane jest przede wszystkim rosnącą liczbą wypadków z udziałem kierowców jednośladów. Wskazuje, że wprowadzenie kierunkowskazów mogłoby pozytywnie wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa rowerzystów, którzy chcąc zmienić kierunek jazdy, obecnie są zobligowani do zdjęcia ręki z kierownicy i zasygnalizowania swojego zamiaru.
“Kierunkowskazy są łatwiejsze do rozpoznania niż sygnały ręczne, zwłaszcza w ciemności, a także pozostają skuteczne podczas całego procesu skręcania, który często wymaga użycia obu rąk do uruchomienia hamulców" - zauważa ekspert prawny Niemieckiej Federacji Rowerzystów.
Z kolei zdaniem Siegfrieda Brockmanna, analityka wypadków pracującego dla firm ubezpieczeniowych, takie rozwiązanie ma swoje zalety, jednak nie jest “kamieniem milowym w poprawie bezpieczeństwa rowerzystów". Podobnie uważa Stefan Gelbhaar, rzecznik ds. polityki transportowej grupy parlamentarnej Zielonych, który wskazuje, że lepszym rozwiązaniem byłaby poprawa infrastruktury rowerowej oraz stosowanie się do ustalonych ograniczeń prędkości.