Reklama

Niemcy. Duże centra handlowe zmagają się z kryzysem

Jeszcze przed pandemią Covid-19 centra handlowe w Niemczech musiały mierzyć się ze wzrastającą konkurencją ze strony sklepów internetowych. Obecnie coraz więcej sklepów na terenach centrów jest zamykanych, zauważalnie spadła ilość klientów - opisuje sytuację w Berlinie portal rbb24.

W Mall of Berlin, jednym z największych centrów handlowych w stolicy RFN, widać pustki - nieliczni klienci, sporo pustych lokali. "W galerii jest ok. 260 lokali, z czego prawie 40 pustych. Właściciel galerii nie chce podać oficjalnych danych na ten temat" - pisze rbb24.

Podobnie wygląda sytuacja w innych centrach, np. Boulevard Berlin w Steglitz. "Podczas zwiedzania naliczamy około 20 pustych sklepów na 110. Dyrekcja centrum tego nie komentuje. Większość operatorów centrów nie chce publikować aktualnych danych, dotyczących liczby klientów i wolnych lokali" - dodaje portal.

Reklama

Centra handlowe zostały wyjątkowo mocno dotknięte przez pandemię, która "szczególnie mocno uderzyła w ośrodki uzależnione od turystów. W niektórych lokalizacjach nawet 40 proc. odwiedzających to turyści. I teraz ich nie ma. Te lokalizacje nadal przeżywają wyjątkowo trudny czas" - komentuje Nils Busch-Petersen, szef związku handlowców w Berlinie-Brandenburgii. "Nie wiadomo jeszcze, kto przeżyje pandemię. To może okazać się dopiero za półtora roku, gdy ten czas się skończy" - dodaje.

Swoje sklepy w centrach handlowych prowadzi berlińska firma rodzinna Aktivschuh. "Obecnie mamy o 50-70 proc. niższą sprzedaż w centrach handlowych w porównaniu z poprzednim rokiem. Musieliśmy zamknąć cztery sklepy. Próbowaliśmy dojść do porozumienia z właścicielami, bo dotychczasowe warunki najmu nie odpowiadały już potencjałowi sprzedaży" - opowiada Marc Leinweber, dyrektor Aktivschuh, w wywiadzie dla rbb24. Leinweber nie chce komentować, ilu pracowników straciło pracę. Zapewnia, że nie planuje zamykania kolejnych sklepów, ale "w dłuższej perspektywie firma chce skoncentrować się na handlu internetowym, ponieważ w Berlinie jest zbyt wiele centrów handlowych".

E-commerce odbiera klientów sklepom tradycyjnym od wielu lat. "Handel online w coraz większym stopniu odciąga klientów od centrów. Era wielkich galerii handlowych dobiega końca, nie tylko w Berlinie, ale w całych Niemczech. Pandemia była tylko zapalnikiem, który przyspieszył procesy zmian i pokazał, że czasy świetności galerii odchodzą w przeszłość" - mówi dla rbb24 Frank Rehme z Competence Center Retail. "Jeśli chcesz przetrwać, musisz wymyślić siebie na nowo. Klienci oczekują różnorodności, nowych inspiracji, więcej ciekawych doświadczeń zakupowych" - dodaje Rehme.

Takim podejściem wykazuje się właściciel pasaży handlowych Arkaden na Potsdamer Platz. Jednym z głównych najemców po trwającym remoncie będzie Mercato Metropolitano, sprzedające towary w formacie targu ulicznego. "Koncepcja pochodzi z Londynu, gdzie Mercato działa już w kilku lokalizacjach. Koncentruje się na produktach lokalnych, a także angażuje się w promowanie zdrowia i działania wśród lokalnej społeczności. Na przykład w Londynie zapraszają uczniów ze szkół, aby mieli okazję przygotować zdrowe potrawy na miejscu" - opowiada Karl Wambach z Brookfield Properties. "Ponadto duża firma zabawkarska stworzy świat rozrywki na 4 tys. metrów kwadratowych, aby przyciągać do centrum całe rodziny. Czas pokaże, czy te pomysły zadziałają" - dodaje.

Zdecydowanie lepiej od wielkich centrów radzą sobie z odpływem klientów mniejsze, osiedlowe centra i sklepy - szczególnie supermarkety, drogerie i apteki.

Obecnie w Berlinie działa blisko 70 centrów handlowych. Jak szacuje Busch-Petersen, za kilka lat może ich być o 10 mniej. "Wciąż widzę perspektywy, ale nie dla każdej lokalizacji i nie w każdym przypadku. Te molochy mają oczywiście problemy, ale mają też potencjał ze względu na różnorodność asortymentu. Nie, to bynajmniej nie ich koniec w Berlinie" - mówi Busch-Petersen dla rbb24.

***

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »