Niemcy muszą poczekać na elektryczne hulajnogi

Chociaż elektryczne hulajnogi są coraz bardziej popularne w wielu krajach, Niemcy będą jeszcze musieli poczekać na dopuszczenie ich do ruchu drogowego.

Najlepsze modele hulajnóg elektrycznych mogą w mieście stanowić poważną konkurencję dla roweru. Rozwijają prędkość do 20 km/h i na jednej baterii można nimi pokonać kilkanaście kilometrów. Nic więc dziwnego, że stają się coraz bardziej popularne.

Niemcy kochają przepisy

Kto chciałby się nimi poruszać w Niemczech, ten ma duży kłopot, bowiem ich użytkowanie wciąż jest nielegalne. Chodzi o niemieckie przepisy, które stanowią, że każdy pojazd zmotoryzowany rozwijający prędkość przekraczającą 6 km/h i poruszający się po drogach publicznych musi zostać oficjalnie dopuszczony do ruchu i mieć odpowiednie ubezpieczenie. Na razie nie ma ani jednego, ani drugiego.

Reklama

I jakiś czas tak pewnie jeszcze pozostanie, bowiem planowane dopuszczenie do ruchu w RFN tych "najmniejszych pojazdów elektrycznych", jak określa się urzędowo elektryczne hulajnogi, wciąż się odwleka. Wynika to z informacji federalnego ministerstwa transportu i posiedzenia w parlamencie na ten temat.

Do tej pory ministerstwo stało na stanowisku, że hulajnogi elektryczne zostaną w Niemczech zalegalizowane "do końca 2018 roku, albo najpóźniej na początku roku 2019". Tak się jednak nie stało i chyba na razie nie warto ich kupować jako prezent gwiazdkowy.

"Nowa kultura mobilności"

W wielu amerykańskich miastach, ale także w Moskwie, Tel Awiwie, Paryżu i Wiedniu liczba hulajnóg elektrycznych zwiększa się w błyskawicznym tempie. Wzrasta także liczba ich wypożyczalni, zwłaszcza w USA. W Niemczech natomiast za jazdę taką hulajnogą można otrzymać mandat w wysokości 70 euro, ponieważ nie zostały one jeszcze oficjalnie dopuszczone do ruchu.

Trochę to dziwne, bowiem już w 2017 roku w odpowiedzi na zapytanie partii Zielonych rząd federalny oznajmił, że "wita z zadowoleniem używanie przyjaznych dla środowiska pojazdów i środków transportu, które składają się na nową kulturę mobilności".

W tej chwili planuje się, że dopuszczone do ruchu w Niemczech hulajnogi elektryczne nie będą mogły przekraczać prędkości 20 km/h i będą musiały się poruszać głównie po ścieżkach rowerowych, a tam, gdzie takiej ścieżki nie ma, trzeba będzie zjechać hulajnogą na jezdnię. Ponadto każda hulajnoga elektryczna musi być wyposażona w dwa, działające niezależnie od siebie, hamulce, kierunkowskazy i sygnał dźwiękowy. Można będzie z nich korzystać po ukończeniu 15. roku życia. Jazda hulajnogą będzie dozwolona pod warunkiem posiadania przynajmniej prawa jazdy na motorower.

dpa, ARD / pa, Redakcja Polska Deutsche Welle

"Rz": Miłośnicy e-pojazdów będą traktowani jak rowerzyści

Wkrótce definicja pojęcia "urządzenie transportu osobistego" ma trafić do kodeksu drogowego - poinformowała we wtorek "Rzeczpospolita". Chodzi m.in. o hulajnogi elektryczne. Jak podaje dziennik trwają prace nad projektem zmian w kodeksie drogowym. Zgodnie z propozycją urządzenie transportu osobistego to "urządzenie konstrukcyjne przeznaczone do poruszania się pieszych, napędzane siłą mięśni lub za pomocą silnika elektrycznego, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h, a szerokości nie przekraczającej w ruchu 0,9 m". Jak zauważa gazeta, wprowadzenie takiego przepisu, da możliwość korzystającym z tych urządzeń do jeżdżenia ścieżkami rowerowymi. W obecnym stanie prawnym poruszanie się urządzeniem typu hulajnoga, czy seagway po drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz w strefach ruchu jest zabronione. Policjanci reagują na takie wykroczenie pouczeniem lub mandatem karnym od 20 zł do 500 zł - przypomina "Rz". (PAP)
Deutsche Welle
Dowiedz się więcej na temat: Niemcy | elektryczne hulajnogi | hulajnogi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »