Niższe stawki VAT przełożą się na ceny?
Kaufland, Lidl czy Tesco planują obniżyć ceny w związku ze zmniejszeniem stawek VAT na niektóre produkty. Chodzi m.in. o pieczywo i wyroby ciastkarskie, produkty dla niemowląt, zupy i żywność dietetyczną oraz owoce cytrusowe i tropikalne – donosi businessinsider.com.pl.
Piotr Rogowski, członek zarządu ds. zakupów w Lidl Polska, zapewnia na łamach businessinsider.com.pl, że pełna wartość obniżki stawki VAT wybranych produktów zostanie przeniesiona na konsumentów.
Podkreśla on, że jego sieć chce w ten sposób wesprzeć budżety swoich klientów. Rogowski zaznacza również, że każdy krok mający na celu stymulowanie ekonomii pomoże w budowaniu stabilnej, rosnącej gospodarki.
O wpływ niższych stawek VAT na politykę cenową, serwis businessinsider zapytał też Biedronkę. Przedstawiciele sieci nie byli jednak w stanie odpowiedzieć, czy od lipca ceny wybranych produktów zostaną obniżone o wartość obniżonego podatku VAT. Konkretnego stanowiska nie przedstawiła również sieć Aldi.
Jak przypomina businessinsider.com.pl, zmiana matrycy przewiduje też podniesienie stawek VAT za niektóre produkty.
W przypadku żywności chodzi o ośmiorniczki i inne skorupiaki, które staną się tzw. dobrem luksusowym - stawka VAT na nie wzrośnie z 5 proc. do 23 proc.
Wyższym podatkiem objęte zostanie objęty także lód używany do celów spożywczych czy drewno opałowe (w tych dwóch przypadkach z 8 proc. na 23 proc.). Stawki mają wzrosnąć również w przypadku niektórych przypraw nieprzetworzonych i napojów.
Nowa matryca VAT ma uprościć system stawek. Zgodnie z jej założeniami niższy VAT obejmie np. produkty dla niemowląt (w tym żywność dla najmłodszych, ale także pieluszki), zupy i żywność dietetyczną oraz owoce cytrusowe i tropikalne.
Więcej na businessinsider.com.pl