Nowe bony pod choinkę
W okresie przedświątecznym wiele firm decyduje się na zakup bonów towarowych dla pracowników. Emitenci bonów przyciągają klientów coraz bogatszą ofertą. Dużą popularnością cieszą się np. bony turystyczne.
Przed Świętami Bożego Narodzenia rośnie zainteresowanie przedsiębiorstw bonami towarowymi. Ich średnia wartość wynosi 300 zł. Jak podaje "Gazeta Prawna" liderami na rynku jest pięć firm, : Sodexho Pass, Bonus System, Accor Services, Wasza Żywieniowa oraz TravelPass, wystawca bonów turystycznych.
Na rynku wciąż dominują bony papierowe, ale niektórzy emitenci mają również w swojej ofercie karty elektroniczne. W Polsce większość osób używa kart płatniczych głównie do pobierania środków z bankomatu i nie jest zainteresowanych kartami pre-paid, które tych funkcji nie posiadają.
Polacy nie są więc oswojeni z tą formą płatności. A szkoda, bo korzystanie z bonów w wersji elektronicznej ma jedną, zasadniczą zaletę. Płacąc bonami papierowymi nie otrzymujemy reszty, trzeba wykorzystać całą sumę od razu, natomiast w przypadku bonów elektronicznych kupuje się towar za określoną sumę.
Istnieje około siedmiu podstawowych rodzajów bonów towarowych: bon żywieniowy (najstarsza forma kuponu towarowego), kupon rekreacyjno-kulturalny (np. zakup biletów do kina czy wizyta w salonie odnowy biologicznej), kupon profilaktyczny (przeznaczony dla osób pracujących w ciężkich warunkach, zapewniający zakup żywności), kupon podarunkowy (szczególnie towary, które mogą służyć za prezent), kupony turystyczne lub podróżnicze (np. pobyty w hotelu), bon premiowy (często stosowany w akcjach promocyjnych) i karty elektroniczne (działające na analogicznej zasadzie do karty kredytowej).