Nowe okręty podwodne dla Polski. Trwają negocjacje z sześcioma krajami

Już w przyszłym roku może dojść do podpisania umowy na dostarczenie do Polski nowych okrętów podwodnych. Po latach zapowiedzi obecnie mają trwać negocjacje z sześcioma krajami, a ich finał może oznaczać wydatek rzędu kilkunastu miliardów złotych.

Nowe okręty podwodne miałyby trafić do naszego kraju w ramach programu "Orka". "Rzeczpospolita" informuje, że obecnie trwają negocjacje międzyrządowe z sześcioma krajami. 

Nowe okręty podwodne trafią do Polski? Sześciu chętnych na dostawy

Dziennik przypomina, że temat programu "Orka" ciągnie się już od kilkunastu lat. A chodzi o zakup trzech okrętów podwodnych o wartości kilkunastu miliardów złotych. Obecnie w tej sprawie prowadzone są też negocjacje międzyrządowe. 

Według "Rz" już 18 lutego wiceminister obrony narodowej Paweł Bejda odwiedził Włochy i spotkał się ze swoim odpowiednikiem Matteo Perego di Cremnago. Odwiedził także stocznię w La Spezii. Dwa dni później Bejda spotkał się również z sekretarzem stanu w Federalnym Ministerstwie Finansów Niemiec, Heikiem Thomsem. Rozmowy dotyczyły m.in. okrętów podwodnych.  

"Z kolei pod koniec stycznia delegacje resortu obrony dwukrotnie gościły w Szwecji. Jak dowiedziała się "Rzeczpospolita", w najbliższym czasie planowane jest też spotkanie na szczeblu rządowym z przedstawicielami Francji" - czytamy w "Rz".

Reklama

Nieoficjalne informacje wskazują, że wkrótce może dojść do kolejnych rozmów. Ze względu na zmiany w rządzie utrudnione mogą być obecnie jedynie rozmowy ze stroną niemiecką. 

Okręty podwodne dla Polski

Oferty złożyło siedem firm z sześciu krajów:

  • Francji, 
  • Hiszpanii, 
  • Korei Południowej (dwie oferty), 
  • Niemiec, 
  • Szwecji,
  • Włoch. 

"Rzeczpospolita" tłumaczy, że po ich przeanalizowaniu i zsumowaniu punktów za kilkadziesiąt kryteriów dotyczących m.in. możliwości okrętów, czasu dostaw czy zapewnienia finansowania, najlepiej przez Agencję Uzbrojenia zostały ocenione propozycje z Niemiec (ThyssenKrupp Marine Systems), Szwecji (Saab) i Włoch (Fincantieri). 

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: okręty podwodne | Ministerstwo Obrony Narodowej
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »