Nowy rozkład Intercity: Bydgoszcz, Leszno, Gliwice stracą EIC do Warszawy
Wprowadzenie do ruchu pociągów Pendolino znacząco zmniejszy liczbę pociągów kategorii EIC uruchamianych przez PKP Intercity. Ucierpi na tym kilka ośrodków, które stracą bezpośrednie połączenia kategorii EIC z Warszawą.
Wczoraj "Rynek Kolejowy" opublikował projekt planowanego do wdrożenia w grudniu 2014 r. rozkładu jazdy pociągów EIC Premium (Pendolino). Wynika z niego, że na większości tras, na których pojawi się Pendolino, wprowadzony zostanie cykliczny rozkład jazdy, a spośród 10 par pociągów, które kursować będą do Trójmiasta, 7 pojedzie w bezpośredniej relacji Gdynia-Kraków-Gdynia, a 2 - w relacji Gdynia-Katowice-Gdynia. Ubocznym efektem wdrożenia projektu Pendolino będzie zmniejszenie liczby "zwykłych" EIC. A to m.in. przełoży się na fakt, iż niektóre miasta stracą bezpośrednie połączenia kwalifikowane do Warszawy.
Do likwidacji przewidziane są np. wszystkie EIC kursujące obecnie z Warszawy do Gdyni trasą przez Kutno i Bydgoszcz (EIC "Neptun", "Kaszub" i "Artus"), przez co Bydgoszcz straci bezpośrednie połączenia EIC do Warszawy, a jedynym pociągiem kwalifikowanym przejeżdżającym przez to miasto od grudnia br. ma być pociąg EC Berlin-Gdynia-Express. Oferta TLK na trasie z Bydgoszczy do Warszawy przez Toruń pozostanie na poziomie zbliżonym do obecnego.
Z kolei uruchomienie Pendolino z Warszawy do Wrocławia (trasą przez CMK i Częstochowę) spowoduje likwidację wszystkich "zwykłych" EIC łączących obecnie stolicę Dolnego Śląska z Warszawą - zarówno trasą przez Leszno i Poznań, jak i przez Kędzierzyn-Koźle, Gliwice i Katowice. Trasą przez Leszno kursują obecnie EIC "Panorama" i "Fredro", a przez Kędzierzyn-Koźle - EIC "Górnik" (oraz w niedziele wieczorem do Warszawy EIC "Odra"). Połączenia EIC do Warszawy stracą tym samym Leszno, Kędzierzyn-Koźle, Gliwice i Zabrze.
Likwidacja pociągów EIC Warszawa-Leszno-Wrocław wpłynie też, w nieznaczny sposób, na zmniejszenie liczby pociągów kwalifikowanych pomiędzy Warszawą i Poznaniem:
Teraz w popołudniowym szczycie odjazdy z Warszawy do Poznania wyglądają następująco: 13.55 EIC "Słowacki" do Poznania (przeznaczony do likwidacji), 14.55 BWE do Berlina, 15.55 EIC "Fredro", 16.35 EIC "Lech" do Zielonej Góry, 16.55 EIC "Chrobry" do Szczecina, 17.55 BWE/EN "Jan Kiepura", 18.55 TLK "Goplana" do Poznania.
W nowym rozkładzie rozkład ma być następujący: 13.55 TLK "Gorzowiak" do Gorzowa Wlkp. (nowe połączenie - Gorzów odzyska bezpośredni dzienny pociąg z Warszawy), 14.55 BWE, 15.55 "Lech", 16.55 "Chrobry", 17.55 BWE/"Jan Kiepura", 18.55 TLK "Goplana" (w weekendy TLK "Niemcewicz" z Terespola).
Obecny rozkład w porannym szczycie z Poznania do Warszawy: 5.44 "Goplana", 6.32 "Fredro", 7.02 "Lech", 7.34 "Chrobry", 8.30 "Słowacki", 9.36 BWE/"Jan Kiepura".
Projekt nowego rozkładu w porannym szczycie z Poznania do Warszawy: 5.45 "Goplana"/"Niemcewicz", 6.30 "Lech", 7.26 "Chrobry", 8.32 "Gorzowiak", 9.30 BWE/"Jan Kiepura".
Natomiast w porze, w której obecnie w relacji Warszawa-Poznań-Wrocław kursuje EIC "Panorama" (rano z Warszawy, po południu w przeciwnym kierunku), w nowym rozkładzie na trasie Warszawa-Poznań pojedzie nowy EIC "Paderewski".
Potwierdziły się nieoficjalne informacje, zgodnie z którymi nastąpią też dość istotne zmiany w międzynarodowej ofercie PKP IC. Po roku, reaktywowany zostanie EC "Praha", teraz dodatkowo z wagonami do Żyliny (odj. z Warszawy Centr. 9.50, przyjazd do Warszawy 18.15). Z kolei EC "Sobieski" będzie kursował w wydłużonej relacji Gdynia - Wiedeń (odj. z Gdyni 9.06, z Warszawy Centr. 12.50; przyj. do Warszawy 15.15, do Gdyni 18.59). Zlikwidowany zostanie natomiast pociąg EC "Wawel" Wrocław-Hamburg, w związku z czym Wrocław utraci jedyne bezpośrednie połączenie z Berlinem.
Na trasach, na których pojawią się Pendolino, pozostaną, w bardzo okrojonej liczbie, "zwykłe" EIC:
Warszawa-Trójmiasto: poza "Sobieskim" - będą to "Klimczok" (w bezpośredniej relacji Bielsko-Biała - Gdynia) i sezonowy "Jantar" (w przyszłym roku będzie kursować nie tylko na Hel, ale będzie też prowadzić grupę wagonów do Kołobrzegu);
Warszawa-Katowice: poza "Prahą", "Sobieskim", "Klimczokiem" i EC "Polonią" do Wiednia - "Ondraszek" do Bielska-Białej;
Warszawa-Kraków: "Mickiewicz", "Krakus" i "Tatry" do Zakopanego.
Pociąg EIC "Warmia" (Olsztyn - Warszawa/Kraków) zostanie zdeklasowany do kategorii TLK i pojedzie w relacji Olsztyn-Katowice (co ciekawe, wytrasowany został tyko w jedną stronę). Na innych trasach istotnych zmian w ofercie "zwykłych" EIC nie będzie. W dalszym ciągu pociągi tej kategorii nie będą obsługiwać "wschodnich" województw: Rzeszowa, Lublina czy Białegostoku.
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze