Obiady w szkołach korzystają ze zwolnienia od podatku VAT
W jednej z ostatnich interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi potwierdził, iż sprzedaż obiadów na szkolnych stołówkach dla uczniów szkół korzysta ze zwolnienia od podatku VAT (interpretacja z dnia 19 sierpnia 2013 r. znak IPTPP4/443-310/13-5/UNR).
W stanie faktycznym zespół szkół zwrócił się z pytaniem czy poprawnie stosuje 8 % stawkę podatku VAT przy sprzedaży posiłków przeznaczonych dla swoich uczniów i pracowników szkół. Szkoła była jednostką budżetową - gminną jednostką organizacyjną, nie posiadającą osobowości prawnej a stołówka prowadzona jest przez personel Zespołu Szkół, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Stołówka będąca integralną częścią szkoły prowadzona jest na zasadach wskazanych w art. 67a ustawy o systemie oświaty. Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż obiadów dla uczniów Szkoły Podstawowej jest usługą edukacyjną zwolnioną z płatności podatku VAT, zgodnie z zapisem § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Sprzedaż obiadów dla uczniów Szkoły Podstawowej nie polega świadczeniu usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie zapewnieniu uczniom funkcji socjalno - bytowych w ramach realizowanych zadań oświatowych, o których mówi ustawa o systemie oświaty. Organ uznał stanowisko szkoły za nieprawidłowe ale tylko dlatego, że wskazała błędny przepis będący podstawą zwolnienia od podatku VAT.
Dyrektor Izby po przeanalizowaniu szeregu przepisów ustawy o VAT oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247, z późn. zm.) stwierdził, iż podstawę dla zwolnienia wspomnianych usług będzie stanowił wyłącznie § 13 ust. 1 pkt 26 w związku z § 13 ust. 8 i ust. 9 w/w rozporządzenia.
Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy. Przy zastosowaniu tego przepisu trzeba mieć również na uwadze ust. 8 zgodnie z którym zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe. Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 26, nie ma zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Ostatecznie Dyrektor uznał, iż "mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, że przygotowywane przez stołówkę, prowadzoną przez Wnioskodawcę, obiady dla uczniów Szkoły Podstawowej, należy uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, polegające na ich żywieniu. Przedmiotowe usługi wyżywienia mają bowiem charakter pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej Zespołu Szkół w tym zakresie, która to działalność stanowi świadczenie główne, przy czym - jak już wskazano powyżej - ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Zespół Szkół. W konsekwencji usługi te będą podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 26 w związku z § 13 ust. 8 i ust. 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. Zatem wskazane przez Wnioskodawcę przepisy prawa podatkowego, zawarte w postawionym pytaniu, tj. art. 43 ust. 1 pkt 24, 26-29 ustawy o VAT oraz § 13 ust. 1, pkt 19-20 ww. rozporządzenia, nie stanowią podstawy zwolnienia sprzedaży obiadów dla uczniów Szkoły Podstawowej."
Marcin Parulski
Konsultant w Departamencie Doradztwa Podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie
Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.