OBOP: Muzyka pozytywnie wpływa na konsumentów
Muzyka pozytywnie wpływa na nastrój konsumentów. Klienci chętniej odwiedzają miejsca, w których gra muzyka, więcej w nich kupują i są w stanie więcej zapłacić za usługi - wynika z badań TNS OBOP.
Badania, które TNS OBOP przeprowadził na zlecenie Związku Producentów Audio Video, wykazały, że wiele osób chętniej odwiedza miejsca, w których gra muzyka. Mało tego, okazuje się, że 72 proc. badanych jest w stanie zapłacić więcej za usługę, oby tylko podczas czasu spędzanego w salonach kosmetycznych, fryzjerskich czy w kawiarence, towarzyszyła im muzyka.
- Im wyższy status materialny, młodszy wiek, wyższe wykształcenie oraz większe miasto zamieszkania, tym rola muzyki w lokalach, czy salonach urody jest ważniejsza - zapewnia Urszula Krassowska z TNS OBOP.
Na pytanie "Czy wolisz chodzić do lokali z muzyką" - 71 proc. badanych odpowiedziało pozytywnie. Dużą wagę do grającej w lokalach muzyki przywiązują kobiety - 87 proc. badanych kobiet zdecydowanie milej wspomina wizytę w miejscu, w którym ona gra. 80 proc. badanych klientów deklaruje, że zapewne takie miejsca odwiedzi ponownie.
Badania wykazały również, że dla grupy wiekowej 15-19 lat najważniejsze znaczenie ma obecność muzyki - 98 proc. nastolatków podejmuje decyzję o skorzystaniu z usług danego sklepu, kierując się muzyką, która w nim gra.
- Dla zdecydowanej większości konsumentów muzyka jest czynnikiem, który poprawia ich nastrój i zachęca do większych zakupów - powiedział na konferencji w minioną środę dyrektor OZZ Związku Producentów Audio Video, Bogusław Pluta.
Podczas konferencji przypomniano, że każdy właściciel lokalu gastronomicznego, czy salonu urody jest zobowiązany płacić za odtwarzaną w jego lokalu muzykę. Opłaty te zależą od wielkości lokalu: średni pub musi miesięcznie zapłacić około 55 zł. Jednak, według badań, opłaty te są wyższe od ceny, jaką są skłonni zapłacić za nią klienci.
Natomiast kary za nieuregulowanie należności za korzystanie z muzyki w lokalach są bardzo wysokie. Według ustawy o prawach autorskich za niepłacenie za odtwarzaną w miejscach publicznych grozi do pięciu lat pozbawienia wolności.
Badania przeprowadzono w dniach 20-23 maja br. na grupie reprezentatywnej 1000 osób w wieku powyżej 15 lat.