Obowiązek meldunkowy jednak pozostaje?
Międzyresortowy Zespół do spraw Przygotowania Administracji Rządowej do Zniesienia Obowiązku Meldunkowego zarekomendował pozostawienie obowiązku rejestracji miejsca zamieszkania w obecnie obowiązującej formie.
Międzyresortowy Zespół do spraw Przygotowania Administracji Rządowej do Zniesienia Obowiązku Meldunkowego opracował rekomendacje dotyczące kwestii związanych z obowiązkiem meldunkowym.
W trakcie prac zespół określił ponad 100 ustaw i rozporządzeń, które wymagałyby zmiany. Adres zamieszkania obywateli jest bowiem niezbędny do realizacji m.in.: organizacji wyborów; planowania obwodów szkolnych; realizacji powszechnego obowiązku obrony; realizacji zadań przez samorządy (określanie funduszy sołeckich, subwencji dla gmin); kontroli legalności pobytu cudzoziemców. Ponadto również sami obywatele, na potrzeby postępowań sądowych, pozyskują dane o adresie z rejestru PESEL.
Obok rekomendacji o pozostawieniu obowiązku rejestracji miejsca zamieszkania w obecnie obowiązującej formie, Międzyresortowy Zespół zaproponował, aby w przyszłości, rejestr PESEL uzupełniony został o adres do korespondencji. Adres ten byłby gromadzony fakultatywnie. Zespół wskazał również, że konieczne jest rozwiązanie zmierzające do skomunikowania rejestru zawierającego dane adresowe z innymi rejestrami państwowymi, co w przyszłości zagwarantuje całej administracji dostęp do jednego adresu obywatela.
W skład zespołu weszli przedstawiciele wszystkich resortów, policji, straży pożarnej i Straży Granicznej, KPRM, Głównego Urzędu Statystycznego. W pracach zespołu brali również udział eksperci reprezentujący: Krajowe Biuro Wyborcze, Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Urząd do Spraw Cudzoziemców, stronę samorządową.
Przypomnijmy, że od stycznia 2013 roku zniesiony został obowiązek zameldowania na pobyt czasowy nieprzekraczający trzech miesięcy; zlikwidowano obowiązek meldunkowy wczasowiczów i turystów; wprowadzono możliwość dopełnienia obowiązku meldunkowego przez ustanowionego pełnomocnika; wprowadzono możliwość jednoczesnego wymeldowania przy zameldowaniu w nowym miejscu; wydłużono termin na realizację obowiązku meldunkowego z 4 do 30 dni; wydłużono okresy wyjazdów zagranicznych podlegających zgłoszeniu w organie ewidencji ludności z 3 do 6 miesięcy; zniesiono sankcje karne m.in. dla obywateli polskich czy obywateli UE, za niedopełnienie obowiązku meldunkowego.
Ważne
Z punktu ochrony danych osobowych identyfikacja za pomocą numeru PESEL jest swoistym problemem. W niektórych krajach np. w Niemczech czy Czechach istnienie takiego numeru jest zabronione. Chodzi o zachowanie anonimowości obywatela.
Od 2015 r. utworzony ma być zostać elektroniczny Rejestr Dowodów Osobistych.Dostęp do niego będą miały urzędy gmin. Dzięki temu będzie można złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego w dowolnej gminie na terenie całego kraju, niezależnie od miejsca zamieszkania. Będzie także możliwość elektronicznego przesłania wniosku o wydanie dowodu.
Od 1 stycznia 2015 r. adres zameldowania nie będzie zamieszczany w dowodzie osobistym.
Dzięki temu nie będzie trzeba wymieniać dokumentu, w przypadku zmiany miejsca stałego pobytu.
Przesunięty zostanie termin wejścia w życie dwóch ustaw: o dowodach osobistych - z 1 lipca 2013 r. na 1 stycznia 2015 r. oraz ustawy o ewidencji ludności - z 1 stycznia 2013 r. na 1 stycznia 2015 r.