Ochłodzenie nastrojów
W marcu kolejny raz z rzędu pogorszyły się nastroje wśród konsumentów. Liczony przez Ipsos wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) spadł do poziomu 95,97 pkt (spadek o 1,05 pkt).
Spadek optymizmu w ostatnim miesiącu wynika przede wszystkim z pogarszającego się klimatu gospodarczego. Obawy konsumentów dotyczą przede wszystkim przyszłej sytuacji w kraju.
Gorsze oceny klimatu gospodarczego
W marcu konsumenci gorzej niż przed miesiącem oceniali sytuację gospodarczą kraju. Gorszym ocenom obecnej i spodziewanej sytuacji gospodarczej towarzyszą większe obawy przed wzrostem bezrobocia oraz inflacji. Nie bez wpływu na te oceny pozostają zapewne gorsze oceny działalności rządu i premiera. W porównaniu z lutym, w marcu odnotowaliśmy spadek popularności zarówno premiera Marcinkiewicza, jak i całego rządu.
Nieznaczny wzrost skłonności do zakupów
W ostatnim miesiącu nieznacznie wzrosła natomiast skłonność do zakupów. Wydaje się, że wzrost wartości tego wskaźnika uchronił WOK przed większym spadkiem. Wartość wskaźnika skłonności do zakupów przyjmuje obecnie wartość 98,05 pkt (+1,23), natomiast wskaźnik klimatu gospodarczego po spadku o 4,20 pkt przyjmuje obecnie wartość 92,05 pkt. Wpływ na wzrost wartości wskaźnika skłonności do zakupów miała przede wszystkim poprawa ocen kondycji własnych gospodarstw domowych. W marcu badani oceniali sytuację materialną swoich gospodarstw nieznacznie lepiej niż przed miesiącem.
Spadek wskaźnika oczekiwań - wzrost niepokoju
Ostatnie badanie przyniosło ponadto jeszcze inne ciekawe obserwacje. Wyraźnie widać, że konsumenci częściej niż dotychczas z niepokojem patrzą w przyszłość, a zwłaszcza na przyszłą sytuację w kraju. Co prawda w dalszym ciągu oceny konsumentów formułowane w stosunku do przyszłej sytuacji są lepsze od ocen sytuacji bieżącej, to jednak w marcu różnica ta się zmniejszyła. Wartość wskaźnika oczekiwań spadła w marcu o 3,11 pkt., zaś wskaźnik bieżący wzrósł o 0,74 pkt.