Ochrona konsumentów: Zniknie problem podwójnej jakości produktów?
Często można spotkać się z problemem podwójnej jakości produktów. Różnią się one swymi walorami, choć ich opakowania są w krajach UE takie same lub łudząco do siebie podobne. Przykładem może być proszek do prania.
Mianem podwójnych standardów jakości (z ang. dual quality standards) określa się praktykę wprowadzania na rynek kilku państw członkowskich UE towarów pod jedną marką w identycznym lub łudząco podobnym opakowaniu, jednak istotnie różniących się składem lub właściwościami.
Podwójne standardy jakości najczęściej dotyczą produktów spożywczych i konsumenckich codziennego użytku, w tym kosmetyków, środków czystości, odzieży czy nawet elektroniki.
- Nie może być tak, że produkt ma identyczne opakowanie, a jednak, w krajach UE różni się znacząco składem oraz właściwościami, bo mamy do czynienia z podwójną jakością produktu i właśnie to penalizuje dyrektywa Omnibus - mówi w rozmowie z MarketNews24 Dagmara Cieniawska, radca prawny, kancelaria Affre i Wspólnicy, ekspertka Komitetu retail Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej. - Przedsiębiorca, który będzie naruszał zaimplementowane przepisy będzie musiał liczyć się z karą nawet do 10 proc. obrotu osiągniętego w poprzednim roku przed nałożeniem tej kary.
Przedsiębiorcy muszą przygotować się na zmiany w zakresie ochrony praw konsumentów. Unia Europejska, dostosowując przepisy do zmian na rynku i rozwoju świata cyfrowego, wprowadziła nowy ład dla konsumentów, który wszedł w życie 11 kwietnia 2018 r. Celem jest zwiększenie ochrony obywateli europejskich poprzez eliminację luk prawnych w przepisach krajowych dotyczących kar odstraszających i sankcjonujących naruszenia wewnątrzunijne oraz niewystarczający model indywidualnych środków ochrony prawnej dla konsumentów.
BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami
Elementem nowego ładu dla konsumentów jest dyrektywa Omnibus, znana też jako dyrektywa egzekucyjna i modernizacyjna, która weszła w życie 7 stycznia 2020 r. Wprowadza ona zmiany w czterech wcześniejszych dyrektywach dotyczących ochrony konsumentów: dyrektywie dotyczącej reklamy wprowadzającej w błąd i reklamy porównawczej, dyrektywie w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich, dyrektywie w sprawie praw konsumentów, dyrektywie w sprawie ochrony konsumenta przez podawanie cen produktów oferowanych konsumentom.
Państwa członkowskie UE zostały zobowiązane do implementacji dyrektywy Omnibus do prawa krajowego do 28 listopada 2021 r. i wprowadzenia jej w życie do 28 maja 2022 r. Prace nad jej zaimplementowaniem do polskiego porządku prawnego znajdują się obecnie w Sejmie. Polska opóźnia więc wprowadzenie praw lepiej chroniących konsumentów.