Ochrona pasażerów: 250 euro dla wszystkich

W Unii Europejskiej pasażerowie linii lotniczych mają prawo do odszkodowania w przypadku, gdy przewoźnik odmówi wejścia na pokład z powodu braku miejsc czy odwołania lotu. Jeśli samolot będzie miał opóźnienie, przewoźnik musi otoczyć pasażerów opieką, w tym zapewnić wyżywienie i napoje. Warto poznać swoje prawa, by mieć szansę na ich wyegzekwowanie.

Wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów ustanawia rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 261/2004/WE z dnia 11 lutego 2004 r. Na mocy tego rozporządzenia pasażer, który nie dostanie się na pokład samolotu z winy przewoźnika ma prawo do rekompensaty oraz pomocy.

Przepisy rozporządzenia mają zastosowanie nie tylko do pasażerów, którzy odlatują z lotnisk znajdujących się na terenie Unii. Są skierowane także do pasażerów odlatujących z lotnisk znajdujących się w krajach trzecich i lądujących na terenie danego państwa członkowskiego, jeżeli przewoźnik lotniczy obsługujący dany lot jest przewoźnikiem wspólnotowym, np. gdy wspólnotowy przewoźnik odlatuje z Tunisu. Mają także zastosowanie do pasażerów mających darmowe bilety od przewoźników w ramach tzw. programów lojalnościowych lub komercyjnych, nie znajdą jednak zastosowania do podróżujących bezpłatnie lub na podstawie taryfy zniżkowej. Rozporządzenie ustanawiające wspólne zasady odszkodowania ma zastosowanie zarówno do lotów liniowych, jak i czarterowych, pod warunkiem że pasażer zgłosi się w odpowiednim czasie do odprawy biletowo-bagażowej. Jeśli ten czas nie zostanie ustalony przez przewoźnika lub organizatora wycieczki to do odprawy należy się zgłosić nie później niż 45 minut przed ogłoszoną godziną odlotu.

Reklama

Odmowa przyjęcia na pokład

Z odmową przyjęcia na pokład samolotu mamy do czynienia, jeśli do odprawy zgłosi się więcej osób niż wynosi liczba miejsc w samolocie. W takim wypadku przewoźnik lotniczy powinien najpierw poprosić ochotników o rezygnację z rezerwacji w zamian za określone korzyści. Przewoźnik zobowiązany jest do zaoferowania ochotnikom zwrotu uiszczonej opłaty przewozowej (łącznie z bezpłatnym przelotem w miarę potrzeby do portu, w którym rozpoczęto podróż) lub alternatywnego rejsu do portu docelowego podróży. Jeżeli liczba ochotników będzie zbyt mała, aby przyjąć na pokład pasażerów z rezerwacjami, wówczas przewoźnik lotniczy może wbrew woli pasażerów odmówić przyjęcia na pokład. W takiej sytuacji zgodnie z art. 7 rozporządzenia 261/2004/WE będzie musiał wypłacić pasażerowi odszkodowanie w wysokości:

250 euro dla wszystkich lotów o długości do 1.500 kilometrów,

400 euro dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1.500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1.500 do 3.500 kilometrów, 600 euro dla lotów na trasach powyżej 3.500 kilometrów poza terytorium UE.

WAŻNE!

Przewoźnik ma prawo pomniejszyć odszkodowanie o 50%, jeżeli opóźnienie w przelocie do miejsca docelowego jest odpowiednio mniejsze niż 2, 3 lub 4 godziny.

Pasażer w razie odmowy przyjęcia na pokład samolotu ma prawo wyboru pomiędzy zwrotem opłaty przewozowej (pełny koszt biletu po cenie za jaką został kupiony) albo, w zależności od potrzeby, może wybrać bezpłatny przelot do portu, w którym rozpoczął podróż bądź wybrać alternatywny rejs do portu docelowego podróży. Bezpłatna pomoc na jaką może liczyć pasażer od przewoźnika obejmuje także wyżywienie, a nawet pobyt w hotelu wraz z transportem pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania.

UWAGA!

Przewoźnik ma obowiązek wypłacić w ciągu 7 dni odszkodowanie lub dokonać zwrotu opłaty przewozowej w gotówce, za pomocą przelewu bankowego lub czeku albo za pisemną zgodą pasażera przekazać mu bon podróżny (voucher) do wykorzystania przy kolejnej podróży.

Odwołany lot

W razie odwołania lotu pasażer ma bardzo podobne prawa jak w wypadku odmowy przyjęcia na pokład samolotu, czyli prawo do zwrotu opłaty przewozowej, w zależności od potrzeb: wyżywienie, hotel etc. Natomiast sprawa odszkodowania przedstawia się tutaj nieco inaczej. Przewoźnik bowiem jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania tylko wtedy, gdy nie poinformuje w odpowiednim czasie pasażerów o odwołaniu lotu. Przy czym to na przewoźniku ciąży obowiązek udowodnienia, że pasażer został powiadomiony odpowiednio wcześniej. I tak przewoźnik zobowiązany jest powiadomić pasażerów o odwołaniu lotu:

- co najmniej dwa tygodnie przed planowanym odlotem lub

- do siedmiu dni przed odlotem, jeżeli zaoferuje zmianę planu podróży, umożliwiającą wylot najpóźniej dwie godziny przed planowanym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej cztery godziny po planowanym czasie przylotu, lub w okresie krótszym niż siedem dni przed planowanym odlotem, jeżeli zaoferuje zmianę planu podróży, umożliwiającą wylot nie więcej niż godzinę przed planowanym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowanym czasie przylotu.

WAŻNE!

Przewoźnik może odmówić wypłaty odszkodowania, jeśli dowiedzie, że odwołanie lotu spowodowały nadzwyczajne okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków (np. złe warunki pogodowe).

Opóźniony lot

Oprócz odwołania lotu czy odmowy przyjęcia na pokład samolotu może się też zdarzyć, że lot będzie opóźniony w stosunku do planowanego startu. Wówczas pasażerowi będzie przysługiwało, w zależności od potrzeby, wyżywienie i miejsce w hotelu, a także możliwość skorzystania z bezpłatnego połączenia telefonicznego, e-maila czy faksu. Taka pomoc będzie przysługiwała pod warunkiem, że wystąpią opóźnienia większe niż:

dwie godziny dla lotów na trasach do 1.500 kilometrów,

trzy godziny dla lotów na trasach powyżej 1.500 kilometrów na terenie Wspólnoty oraz dla innych lotów pomiędzy 1.500 do 3.500 kilometrów, cztery godziny dla lotów powyżej 3.500 kilometrów poza Wspólnotą.

Jeżeli opóźnienie lotu wyniesie co najmniej pięć godzin, przewoźnik jest zobowiązany do zwrotu kosztu biletu i w zależności od potrzeby podróżującego zaproponowania mu bezpłatnego przelotu do portu, w którym rozpoczął on podróż.

Jak dochodzić odszkodowania?

W przypadku jeśli odmówiono nam wejścia na pokład samolotu, odwołano lot lub też znacznie się opóźnił start samolotu, w pierwszej kolejności należy zwrócić się do przewoźnika w formie pisemnej z prośbą o rozwiązanie problemu. Należy opisać czego pasażer oczekuje od przewoźnika i na jakiej podstawie. Przykładowo za opóźnienie lotu o 3 godziny z Poznania do Paryża pasażer może domagać się zwrotu poniesionych kosztów za wyżywienie. Jeśli przewoźnik nie odpowie na nasze roszczenia w terminie dwóch lub trzech miesięcy, to w dalszej kolejności możemy złożyć skargę do krajowego organu, który jest odpowiedzialny za rozpatrywanie skarg pasażerów na linie lotnicze. W Polsce jest to Urząd Lotnictwa Cywilnego.

autor: Jolanta Białkowska

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »