Reklama

Od 1 lipca rusza nabór wniosków o świadczenie z programu "Dobry Start"

​1 lipca rozpocznie się nabór wniosków o świadczenie z programu "Dobry Start". Wnioski będzie można składać tylko w formie elektronicznej. Minister Marlena Maląg powiedziała, że obsługą w pełni zautomatyzowanego procesu zajmie się Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Świadczenie w wysokości 300 złotych przysługuje na uczące się w szkole dziecko w wieku od 7 do 20 lat, a w przypadku dzieci z niepełnosprawnościami - do 24 roku życia.

Szefowa resortu rodziny i polityki społecznej zwraca uwagę na to, że taki sposób składania wniosków usprawni obsługę świadczeń i przyniesie oszczędności, które w ciągu 10 lat wyniosą 488 milionów złotych.

Briefing prasowy, w którym brała udział również prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych prof. Gertruda Uścińska, poświęcony był nowym zasadom przyznawania świadczenia w programie Dobry Start.

Rodzice od 1 lipca do 30 listopada mogą składać wnioski tylko elektronicznie. Ma przynieść to w ciągu 11 lat oszczędność dla budżetu państwa w wysokości 488 mln zł.

Obsługą tego świadczenia od tego roku będzie zajmował się Zakład Ubezpieczeń Społecznych - to druga zmiana. Wniosek będzie można też wypełnić w placówce ZUS, KRUS i na Poczcie Polskiej, a także w niektórych placówkach gminnych i powiatowych. Wypłata będzie odbywać się wyłącznie na rachunek płatniczy w banku lub SKOK. Wnioski będą weryfikowane automatycznie.

Minister przypomniała, że w ramach tego programu rodzic otrzymuje wyprawkę na każde dziecko do 20. roku życia, a dla tych z orzeczeniem o niepełnosprawności do 24. roku życia na rozpoczęcie roku szkolnego. Wynosi ona 300 zł. Dodała, że do tej pory rok w rok z programu korzystało ok. 4,4 mln uczniów. Z budżetu państwa na ten cel wypłacono około 4 mld zł.

- Teraz wprowadzamy bardzo ważną kolejną zmianę(...) Od 1 lipca rusza nabór wniosków w programie Dobry Start. W tym roku tylko drogą elektroniczną. Składamy wnioski poprzez system Empatia, bankowość elektroniczną, a także poprzez Platformę Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - powiedziała minister.

"Zachęcamy, by wypełnić je jak najszybciej, aby świadczenie jak najszybciej mogło znaleźć się na koncie" - dodała.

Natomiast prof. Uścińska zapewniła, że ZUS jest przygotowany do rozpoczęcia obsługi programu Dobry Star. Dodała, że Zakład ma już doświadczenie w optymalizacji realizacji świadczeń. Przykładem może być wypłata świadczenia Bon Turystyczny.

- Tutaj do tego Dobrego Startu 300 plus chcemy wykorzystać te doświadczenia obsługi Polskiego Bonu Turystycznego. To kwestia infolinii, wsparcia informacyjnego dla opiekunów, którzy chcą skorzystać z tego świadczenia - powiedziała prezes ZUS.

"Policzyliśmy, że będzie to około 3,6 mln wniosków" - dodała.

Zwróciła też uwagę, że zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego około 99,5 proc. gospodarstw domowych w Polsce ma dostęp do internetu. A z Platformy Usług Elektornicznych ZUS korzysta już ponad 7 mln osób.

"Stworzyliśmy (...) kreator wniosków Dobry Start na portalu Platforma Usług Elektronicznych. Umożliwi on w prosty sposób uprawnionym do wypełnienia tego wniosku. Mamy też kreator dla osoby, która sprawuje pieczę nad dzieckiem lub opiekuna prawnego" - powiedziała. Dodała, że kreator prowadzi klienta ubiegającego się o świadczenie krok po kroku.

Natomiast osoby, które nie są aktywne online, mają otrzymać pomoc w wypełnieniu wniosku drogą elektroniczną. Od 1 lipca mają działać mobilne punkty wsparcia na Poczcie Polskiej i KRUS, w których pracownicy ZUS będą zakładali zainteresowanym profile na PUE ZUS.

Reklama

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »