Od kiedy DVD niemal za darmo?

Zestawy kina domowego sprzedają się coraz lepiej. Jak podaje "Gazeta Prawna", w samym 2005 r. kupiliśmy ponad 600 tys. zestawów. Konkurencja między sieciami handlowymi powoduje, że ceny mocno spadają w dół. Analitycy wskazują, że to jeszcze nie koniec.

Globalny rynek domowych produktów wideo w 2009 roku będzie wart 50 mld dol. - uważają analitycy firmy Research and Market. Większość przypadać będzie na DVD oraz dyski optyczne, które zaczną zastępować tradycyjne DVD. Według analityków, duża popularność dysków optycznych będzie związana z możliwością szybkiego ściągania filmów ze specjalnych serwerów, na których legalnie będą umieszczane, i tworzenia własnych domowych filmotek. Powstanie rynek przenośnych odtwarzaczy telewizji cyfrowej.

Ich zdaniem, największą szansę na osiągniecie dominującej pozycji na rynku domowych produktów wideo ma Sony Corporation, zwłaszcza w segmencie telewizji wysokiej rozdzielczości (HDTV=High Definition TV). Jednak stworzony przez nią format dysków optycznych DVD - Blue-Ray - mających zastąpić tradycyjne DVD - prawdopodobnie, według analityków, nie stanie się dominującym na rynku.

Reklama

Specjaliści uważają, że linia produktów Sieciowego Domu (Connected Digital Home), oferowana m.in. przez Intel i Microsoft, może z sukcesem rywalizować z urządzeniami Sony. Także format dysku optycznego HD-DVD, konkurencyjnego do Blue-Ray, może przyjąć się na rynku.

Jak podkreślili analitycy, prawdopodobnie użytkownicy będą jednocześnie korzystać z rozwiązań Sony, Intela i Microsoftu. W walce o rynek cyfrowych produktów wideo dla klienta indywidualnego nie będzie zdecydowanego zwycięzcy.

W 2009 roku 41 proc. gospodarstw domowych w USA i 40 proc. w Japonii będzie miało już odbiorniki telewizyjne HDTV. Mniej takich odbiorników będzie w Europie i Azji - tam rozpowszechnią się przenośne odtwarzacze multimedialne, co przełoży się na rozwój rynku filmów na serwerach internetowych. Według Research and Market, dopiero pod koniec dekady dyski optyczne nowej generacji pojawią się jako dodatek reklamowy do pism i gazet.

Obecnie na rynku dostępne są pierwsze serie dysków optycznych HD-DVD; technologia Blue-Ray jest jeszcze na etapie testów przedprodukcyjnych.

Według danych HGM, w ciągu kilku lat sprzedaż kina domowego wzrosła sześciokrotnie. Gdy w 2002 roku na rynku sprzedano ponad 50 tys. zestawów, na rok 2005 prognoza zapowiadała przekroczenie liczby 600 tys.

Czy liczba będzie rosła?

Rynek kina domowego jest tak atrakcyjny, że do konkurencji z sieciami RTV/AGD stanęły hipermarkety. W hipermarkecie zapłacimy za taki zestaw już 227 zł. Sieci Media Markt i Saturd Holding stawiają na sprzęt markowy. Nie wprowadzają marek własnych. Tam kupimy sprzęt znaczących firm po równie atrakcyjnych cenach - na przykład sprzęt Yamaha można bez problemu nabyć w salonach firmowych w niższych przedziałach cenowych.

Ceny jednak oprócz miejsca sprzedaży kształtuje technologia

W roku 2001 cena podstawowego zestawu kina domowego kształtowała się na poziomie między 3 520 zł, a 4 000 zł.

Za cyfrowy procesor dźwięku (najnowsze bezprzewodowe urządzenie, dzięki któremu nie trzeba podłączać wielu elementów, zastawiać pokoju głośnikami, ani potykać się o kable) zapłacimy w granicach 3 499 do 5499 zł.

Bardziej wymagający za niecałe 6,000 zł mogą nabyć zestaw ze wzmacniaczem cyfrowym i zaawansowaną technologią - będziemy mieli wówczas do dyspozycji wirtualne głośniki i optymalne pole dźwiękowe.

Jednak warto pamiętać, iż za około półtora roku obecnie najbardziej zaawansowane technologie cyfrowe będą już zdecydowanie "passe". Zgodnie z teorią jednego z założycieli koncernu informatycznego Intel Gordona Moora, ekonomicznie optymalna liczba tranzystorów w układzie scalonym podwaja się co 18 miesięcy.

Nie oznacza to jedna, iż w tak niedługim przedziale czasowym obecnie "topowe" zestawy DVD zastąpione będą przez modele dwukrotnie lepsze. Pod względem jakości brzmienia i obrazu postęp nie posuwa się aż w tak ekspresowym tempie, jednak dalszego spadku cen można być pewnym. Już dziś można dostać na ryku markowe zestawy w cenie od 500 zł. Warto jednak zdać sobie sprawę, iż te pozbawione będą wielu dodatków w postaci tunera FM, bądź możliwości odtwarzania niektórych formatów muzycznych i graficznych.

Jak zapewnia prezes Instytutu Rynku Elektronicznego Robert Uklański, 2006 będzie równie dynamiczny, a ceny mogą nadal spadać. Poziom ich spadku w 2005 roku to aż 15 proc. Boom w sprzedaży zestawów kina domowego oceniany jest jednak jako okresowy. Dodatkowo, firmy z segmentu audio-video mogą nie wytrzymać cenowej konkurencji z tymi, które wywodzą się z rynku komputerowego.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: DVD | darmo | W dół | sprzęt | za darmo | Jeszcze nie koniec | wideo | Sony | analitycy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »