Reklama

Od przyszłego roku pociągiem pojedziemy 200 km/godz.

Pociągi na Centralnej Magistrali Kolejowej będą mogły jeździć z prędkością 200 km/godz. Do końca zeszłego tygodnia trwały testy systemu sterowania ruchem, który ma to umożliwić. Obecnie w Polsce pociągi jeżdżą maksymalnie 160 km/godz.

Chcemy, by od 2012 r. pociągi rozkładowe mogły jeździć z prędkością 200 km/godz. na odcinku Olszamowice-Zawiercie - poinformował dziennikarzy wiceminister infrastruktury Andrzej Massel. Obecnie maksymalna prędkość na polskiej kolei to 160 km/godz.

Reklama

Chcemy, żeby od grudnia przyszłego roku, czyli za 14 miesięcy pociągi mogły jeździć po Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) z prędkością 200 km/godz. - powiedział wiceminister. Dodał, że pierwszy odcinek, na którym pociągi będą mogły się rozpędzać do takiej prędkości liczy ok. 100 km.

Według Massela, kolejną linią, na której pociągi będą jechać 200 km/godz. ma być trasa Warszawa-Trójmiasto, jednak wcześniej muszą się na niej zakończyć remonty. -Dążymy do tego, by w 2015 r. pociąg mógł pokonać odcinek Kraków-Trójmiasto w czasie krótszym niż pięć godzin - zapowiedział Massel.

Dodał, że odpowiednie systemy sterowania ruchem pociągów będą instalowane także na innych liniach, nawet takich, gdzie osiągnięcie prędkości 200 km/godz. ze względów konstrukcyjnych jest niemożliwe.

- Pamiętajmy o tym, że systemy sterowania ruchem to nie tylko prędkość, ale przede wszystkim bezpieczeństwo - zaznaczył wiceminister infrastruktury.

Testy

Podczas sobotnich testów na CMK na odcinku Psary-Zawiercie pociąg prowadzony przez lokomotywę Husarz przekroczył prędkość 200 km/godz. Kolejarze sprawdzali również, czy system może automatycznie zwolnić zbytnio rozpędzony pociąg, a nawet go zatrzymać.

Jak ocenił Massel, testy wypadły pomyślnie. Jak tłumaczą kolejarze, żeby pociąg mógł jechać z prędkością rzędu 200 km/godz., oprócz przystosowanej linii kolejowej potrzeba odpowiednio wyposażonego taboru i zainstalowanego na linii systemu zarządzania ruchem.

_ _ _ _

W sierpniu 2009 r. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na zaprojektowanie i zabudowę systemu ETCS na odcinku linii kolejowej E65 Grodzisk Mazowiecki - Zawiercie. Europejski System Sterowania Pociągiem (European Train Control System - ETCS), np. przekazuje - odczyty z sygnalizacji świetlnej lub informacje o obowiązujących na danym odcinku ograniczeniach prędkości - bezpośrednio na pulpit maszynisty. System umożliwia też nadzorowanie pracy maszynisty, jeśli ten np. nie zauważy sygnalizacji "stój", to system może zatrzymać pociąg. Zgodnie z polskimi przepisami, prowadzenie pociągu z prędkością przekraczającą 160 km/godz. wymaga sygnalizacji kabinowej.

ETCS

Jak wyjaśnił w rozmowie z PAP Robert Kuczyński z Centrum Kolei Dużych Prędkości w PKP PLK, żeby pociąg mógł jechać z prędkością rzędu 200 km/godz., potrzeba przystosowanej do tego linii kolejowej, odpowiednio wyposażonego taboru i zainstalowanego na linii systemu zarządzania ruchem.

Kuczyński wyjaśnił, że część polskich torów jest już technicznie przystosowana do tego, by pociągi mogły osiągać na nich prędkość wyższą niż 160 km/godz., PKP Intercity posiada odpowiedni tabor, brakuje tylko systemów zarządzania ruchem.

CMK

Kolejarze szacują, że prędkość rozkładowa 200 km/godz. na odcinku Olszamowice - Zawiercie zostanie wprowadzona do rozkładu jazdy 2012-13 - będzie to dotyczyło pociągów prowadzonych przez lokomotywy wyposażone w system ETCS. Składy zespolone, jak kupione w tym roku przez PKP Intercity Pendolino, będą mogły pojechać 220 km/ godz.

Pociągi będą mogły jeździć z prędkością 200-220 km/godz. po całej Centralnej Magistrali Kolejowej prawdopodobnie od 2015 r., kiedy zakończy się modernizacja torów, obiektów inżynieryjnych i sieci trakcyjnej. Na północnym odcinku linii E65 - czyli z Warszawy do Gdańska - przejazd 200-220 km/godz. również będzie możliwy dopiero po zakończeniu trwających tam remontów.

Dowiedz się więcej na temat: transport | PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. | godzic | w polsce

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »