Odejście od reguły wydatkowej. Komisja Europejska ostrzega

Komisja Europejska opublikowała rekomendacje dla krajów członkowskich UE na bazie dostarczonych Narodowych Programów Reform i aktualizacji Programu Konwergencji, które w tym roku są skupione na zarządzaniu kryzysem wywołanym pandemią.


W stanowisku dla Polski, KE zwróciła uwagę na:

- niski poziom wydatków publicznych na zdrowie (4,8%PKB w Polsce vs 7%PKB średnio w krajach UE w 2018);

- odwrócenie trendów na rynku pracy w związku z pandemią - po rekordowo niskiej stopie bezrobocia 3,3% w 2019 (według BAEL, nie stopy bezrobocia rejestrowanego), spodziewany jest jej wzrost do 7,5% w 2020 (tj. około 10% bezrobocia rejestrowanego, mamy podobne oczekiwania); potrzebne są bardziej elastyczne sposoby pracy (praca zdalna, elastyczne godziny pracy);

- polski system zabezpieczenia społecznego nie jest efektywny w adresowaniu pomocy - największy wzrost skrajnego ubóstwa w 2019 roku wystąpił wśród rodzin żyjących z zasiłków;

Reklama

- nagłe wstrzymanie nauczania w szkołach stworzyło problemy z nauczaniem na odległość; w 2018 r. 330 tys. uczniów nie miało dostępu do komputera z Internetem; istotnej części nauczycieli brakuje umiejętności w prowadzeniu nauczania zdalnego;

- cyfryzacja jest problemem w firmach, tylko 1/10 polskich firm może szybko dostosować się do pracy zdalnej, największe problemy w tym zakresie mają MŚP;

- przyśpieszenie ożywienia wymaga szybkiego wdrożenia "dojrzałych" inwestycji publicznych, w szczególności energetyczno-środowiskowych związanych ze strategią Europejskiego Zielonego Ładu; promocji inwestycji prywatnych i redukcji niepewności służyłoby przyjazne otoczenie regulacyjne, w szczególności niezależny i efektywny system sądowniczy, oraz konsultacje publiczne nowych regulacji z partnerami społecznymi.

 KE wydała cztery rekomendacje dla Polski na lata 2020-2021, które obejmują:


- efektywne zarządzanie pandemią i wsparcie ożywienia gospodarczego, ale ostrożność fiskalna w średnim okresie przy wspieraniu inwestycji publicznych, wsparcie systemu zdrowia przez większe wydatki i przyśpieszenie wdrożenia e-służby zdrowia,

- bardziej elastyczne formy zatrudnienia - lepsze adresowanie świadczeń społecznych, poprawa umiejętności cyfrowych, cyfryzacja w firmach i administracji publicznej,

- kontynuacja wsparcia płynności dla firm i wsparcie inwestycji, w szczególności w zieloną i cyfrową transformację,

- lepszy klimat inwestycyjny - zagwarantowanie niezależności sądownictwa, efektywne konsultacje publicznej i włączenie partnerów społecznych w przygotowanie polityk gospodarczych.

Co to jest reguła wydatkowa!

Propozycja Ministerstwa polega na dodaniu do reguły wydatkowej klauzuli wyłączającej jej stosowanie w przypadku gdy  (łącznie) w Polsce uruchomiony zostanie stan epidemii oraz prognozowany deficyt finansów publicznych przekracza 3% PKB, a tempo PKB spadnie poniżej 0%r/r.

Powrót do stosowania reguły miałby nastąpić po okresie 2-4 lat w zależności od głębokości spadku PKB po epidemii. Naszym zdaniem, historia reguł fiskalnych w Polsce pokazuje, że nie są one skutecznym narzędziem dyscypliny fiskalnej, gdyż rządy znajdują skutecznie je obchodzą wypychając wydatki publiczne poza budżet (dawniej do Krajowego Funduszu Drogowego, obecnie do Funduszu Przeciwdziałania Covid-19/BGK i PFR).

Zawieszenie reguły fiskalnej odbędzie się też bez większej reakcji rynków finansowych, gdyż luzowanie dyscypliny fiskalnej jest obecnie powszechne w związku z pandemią Covid-19.

Ważnym elementem wiarygodności reguły jest odpowiednio szeroki zakres wydatków jakie obejmuje. W tym roku 60% potrzeb pożyczkowych sektora publicznego jest realizowane poza sektorem finansów publicznych. Bez rozszerzenia zakresu wydatków jakie obejmuje reguła będzie ona dalej nieszczelna.

Reguły fiskalne w Polsce nie są skutecznym narzędziem dyscypliny, rządy i tak znajdują metody na wypchnięcie części wydatków publicznych poza budżet - oceniają ekonomiści ING Banku Śląskiego. Ich zdaniem, bez rozszerzenia zakresu wydatków jakie obejmuje stabilizująca reguła wydatkowa (SRW), będzie ona dalej nieszczelna.

"Historia reguł fiskalnych w Polsce pokazuje, że nie są one skutecznym narzędziem dyscypliny fiskalnej, gdyż rządy znajdują skutecznie je obchodzą wypychając wydatki publiczne poza budżet - dawniej do Krajowego Funduszu Drogowego, obecnie do Funduszu Przeciwdziałania Covid-19/BGK i PFR" - ocenili w raporcie ekonomiści.

"Zawieszenie reguły fiskalnej odbędzie się też bez większej reakcji rynków finansowych, gdyż luzowanie dyscypliny fiskalnej jest obecnie powszechne w związku z pandemią Covid-19.

Ważnym elementem wiarygodności reguły jest odpowiednio szeroki zakres wydatków jakie obejmuje. W tym roku 60 proc. potrzeb pożyczkowych sektora publicznego jest realizowane poza sektorem finansów publicznych. Bez rozszerzenia zakresu wydatków jakie obejmuje reguła będzie ona dalej nieszczelna" - dodają.

Główny ekonomista w resorcie finansów Łukasz Czernicki wyjaśnia, że zmiana pozwoli na dokładniejsze określenie, kiedy można zwiększyć wydatki budżetowe. Wyjaśnił że nastąpi między innymi rozszerzenie stanów nadzwyczajnych, w czasie których można zawiesić funkcjonowanie reguły wydatkowej.

Wśród zmian ma się też znaleźć przepis pozwalający na zawieszenie reguły wydatkowej na okres od 2 do 4 lat, w zależności od głębokości spowolnienia gospodarczego. Łukasz Czernicki poinformował, że planowana jest też zmiana pozwalająca na zwiększenie wydatków publicznych. Zmiana reguły wydatkowej ma nastąpić przed nowelizacją tegorocznego budżetu, która jest planowana na przełom czerwca i lipca.



PAP/INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: reguła wydatkowa | budżet UE

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »