Offset - jest czy nie?
Dostawca samolotu wielozadaniowego dla polskiego lotnictwa wojskowego, Lockheed Martin, twierdzi, że wdraża już 27 projektów offsetowych o wartości ponad 6 mld USD. Przedstawiciele polskich władz utrzymują zaś, iż nie posiadają żadnych informacji potwierdzających zapewnienia strony amerykańskiej.
Zdaniem "Pulsu Biznesu", im więcej pojawia się wyjaśnień dotyczących realizacji programów offsetowych związanych z zakupami samolotu dla polskiej armii, tym więcej rodzi się pytań i niejasności.
Według Philipa Georgariou, przedstawiciela firmy Lockheed Martin, rozpoczęto już wdrażanie 27 projektów z listy liczącej 44 zadania. Ich wartość przekracza 6,028 mld USD.
Strona polska do chwili obecnej nie ma jednak oficjalnych dokumentów potwierdzających rozpoczęcie realizacji projektów. Wprawdzie umowa offsetowa nie przewiduje informowania o każdym wdrażanym projekcie, a przewiduje tylko obowiązek składania sprawozdań w określonych terminach, to do odpowiedzialnych urzędów nie napłynęły dotychczas żadne informacje o rozpoczętych zadaniach.
- Sprawozdania spodziewamy się w styczniu 2004 roku i dopiero wówczas będziemy mogli dokładnie określić stan zaawansowania programu offsetowego - mówi Michał Kleiber, przewodniczący Komitetu Offsetowego i minister nauki i informatyzacji.
Jednak wokół projektów offsetowych pojawiają się już pierwsze niejasności - Lockheed Martin do rozpoczętych projektów zaliczył m.in. system łączności dla służb mundurowych TETRA. Jednak przedstawiciele resortu gospodarki twierdzą, że to polscy beneficjenci zawiązali konsorcjum, zaś zagraniczny partner jeszcze do niego nie przystąpił, więc trudno mówić o wdrożeniu planu.
Termin, zgodnie z którym Amerykanie mieli rozpocząć realizację możliwie wielu projektów, minął w zeszłym tygodniu. Wygląda więc na to, że na razie pozostaje nam tylko wierzyć na słowo Amerykanom - podsumowuje offsetowe niejasności "Puls Biznesu".