Ogłoszono przetarg na tunel kolei dużych prędkości. "Z Łodzi do Warszawy w 40 min"

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ogłosiła przetarg na budowę 4,6-kilometrowego tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w rejonie Łodzi Fabrycznej - poinformowała w poniedziałek spółka. - Tunel to istotny element linii "Y", która jest priorytetem inwestycyjnym - podkreślił pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.

Jak poinformowała w komunikacie spółka CPK, przetarg na budowę 4,6-kilometrowego tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w rejonie Łodzi Fabrycznej będzie trzecim i największym kontraktem na roboty budowlane dla "najbardziej zaawansowanego obecnie projektu kolejowego CPK". Dwa pozostałe są realizowane w centrum Łodzi.

Z Łodzi do Warszawy w 40 minut

Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek wskazał, że przetarg na tunel w Łodzi jest dowodem na to, iż spółka kontynuuje realizację inwestycji CPK, kierując się korzyściami dla pasażerów.

- Tunel ten będzie bardzo istotnym elementem linii 'Y', która jest naszym priorytetem inwestycyjnym. Po zakończeniu budowy trasy z Łodzi do Warszawy w 2032 roku podróż między tymi miastami skróci się do ok. 40 minut, czyli znacznie krócej niż obecnie. Będzie to czas porównywalny z czasem przejazdu warszawskim metrem ze stacji Kabaty do stacji Młociny - powiedział. 

Reklama

- To bardzo ważna inwestycja, która wpłynie na funkcjonowanie polskiej kolei, a także istotny krok w realizacji naszego projektu 100-minutowej Polski. Nie tylko integrujemy wszystkie rodzaje transportu, by stworzyć spójną sieć transportową kraju, ale modernizujemy infrastrukturę i przyśpieszamy pociągi, by realnie skrócić dystanse między miastami - stwierdził z kolei, cytowany w komunikacie, minister infrastruktury Dariusz Klimczak. 

Jak podała spółka CPK, tunel pod centrum Łodzi, który zostanie wydrążony tarczą zmechanizowaną TBM o średnicy ok. 14 metrów, będzie miał ok. 4,6 km długości. Wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach.

Zgodnie z zapowiedzią spółki, otwarcie ofert w przetargu CPK planuje na koniec września. Wybór najkorzystniejszej oferty nastąpi na podstawie ceny (ta stanowi 70 proc. kryteriów przetargowych) i kwalifikacji personelu (30 proc.). Na realizację zamówienia wykonawca będzie miał 46 miesięcy od podpisania umowy. 

Wzmacnianie fundamentów i budowa komór

Spółka CPK podpisała dotychczas dwa z trzech dużych kontraktów dotyczących Łodzi. Pierwszy to umowa na wzmocnienie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK), które są już mocno zaawansowane. Drugim już podpisanym kontraktem jest umowa na budowę komór: startowej Retkinia (roboty już trwają) i odbiorczej Fabryczna (prace zaczną się po zakończeniu robót przy ŁDK).

Wzmacnianie fundamentów ŁDK, po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna, realizuje od września ubiegłego roku firma Keller Polska. Wartość tego kontraktu to ponad 93 mln zł netto. Operacja powinna zostać zakończona w połowie 2025 r.

Komora startowa, umożliwiająca start drążenia za pomocą tarczy zmechanizowanej TBM, powstaje w okolicach osiedla Retkinia - na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej. Prace prowadzone są przez firmę Budimex, z którą w grudniu ubiegłego roku spółka CPK podpisała umowę wartą 147 mln zł netto. Zgodnie z kontraktem, prace w zakresie Komory Startowej powinny zakończyć się jeszcze w tym roku. Realizacja tunelu dalekobieżnego CPK jest skoordynowana z trwającą budową tunelu PKP Polskich Linii Kolejowych - dla ruchu regionalnego i aglomeracyjnego.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: CPK | Kolej Dużych Prędkości
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »