Reklama

OLT Express zawiesił rejsy regularne

Spółka lotnicza OLT Express zawiesiła rejsy regularne, a OLT Express Regional z jej grupy straciła koncesję i złożyła wniosek o upadłość. Inwestor Amber Gold wycofał się z linii. Klienci na zwrot pieniędzy za bilety mogą czekać nawet kilkanaście tygodni.

OLT Express Regional odpowiadał za wykonywanie rejsów regularnych na trasach krajowych.

Reklama

W piątek po południu OLT Express poinformował o złożeniu przez OLT Express Regional wniosku o upadłość ugodową, co zapowiadał wcześniej na konferencji prasowej dyrektor zarządzający OLT Express Jarosław Frankowski. Zapewnił, że problemy finansowe spółki OLT Express Regional nie mają wpływu na sytuację finansową innej spółki z grupy, a mianowicie OLT Express Poland, która wykonuje rejsy czarterowe.

W czwartek wieczorem OLT Express ogłosił, że zawiesza wszystkie regularne loty wykonywane przez OLT Express Regional. Frankowski w piątek tłumaczył, że niemiecka firma Wirecard, która była operatorem transakcji dokonywanych przez pasażerów OLT Express, przestała przelewać na konto spółki pieniądze wpłacane przez klientów. Dodał, że OLT Express Regional ma około 30 mln zł różnego typu zobowiązań wobec lotnisk, dostawców paliwa itp.

Frankowski poinformował, że z powodu wstrzymania lotów w czwartek firma nie przewiozła około 800 osób, które miały wykupione bilety na regularne połączenia. Kolejnych 6,5 tys. powinno lecieć z przewoźnikiem w piątek, a na najbliższe miesiące bilety miało wykupione ok. 130 tys. ludzi. Zapewnił, że wszyscy pasażerowie, którzy kupili bilety, mają prawo do zwrotu pieniędzy. Wyjaśnił, że pieniądze będą zwracane klientom w ten sam sposób, jak trafiły do OLT Express, czyli za pośrednictwem firm obsługujących transakcje płatnicze.

W ocenie Frankowskiego na zwrot pieniędzy za bilety na odwołane loty pasażerowie mogą czekać nawet kilkanaście tygodni. Podróżnym przysługuje również prawo do odszkodowania w przypadku, jeśli przewoźnik nie poinformował pasażera na 14 dni przed planowanym rejsem o tym, że odwołuje rejs, chodzi o 250 euro.

W piątek ULC poinformował, że bezterminowo zawiesił koncesję lotniczą spółce OLT Express Regional. Oznacza to, że firma nie może wykonywać działalności gospodarczej w zakresie przewozu lotniczego. Powodem zawieszenia koncesji jest m.in. brak sprawozdania finansowego potwierdzonego przez biegłego rewidenta oraz oświadczenie jednego z kontrahentów o potencjalnej niemożności spełnienia istniejących i przyszłych zobowiązań. Urząd wszczął również kontrolę w OLT Express Regional.

W piątek po południu strategiczny inwestor OLT Express firma Amber Gold poinformowała, że wycofuje się z inwestycji. Jak podała, powodem jest zablokowanie przychodów ze sprzedaży biletów OLT Express przez operatora płatności. W komunikacie Amber Godl wskazał, że w związku z niemożliwością uzyskania dostępu do 7 mln zł z bieżącej sprzedaży biletów, które zostały nagle zablokowane przez operatora płatności, "Amber Gold stanął przed wyborem - albo dofinansować linie lotnicze kwotą 10 milionów złotych z zysków własnych, przeznaczonych na rozwój spółki Amber Gold, lub wycofać się z dalszego finansowania inwestycji".

W związku z zawieszeniem połączeń przez OLT Express, Polskie Linie Lotnicze LOT na najpopularniejszych kierunkach z Warszawy - np. do Gdańska, Wrocławia czy Krakowa - będą podstawiać samoloty z większa liczbą miejsc. Walkę o pasażera OLT Express podjął również Eurolot oraz węgierski Wizz Air i irlandzi Ryanair. Także PKP Intercity zaoferuje pasażerom OLT Express tańsze bilety.

Według Moniki Trappmann, analityk rynku lotniczego z firmy Frost & Sullivan, upadek przewoźnika jest dotkliwy dla pasażerów, ale to również mniej miejsc pracy na lotniskach i w branży turystycznej.

Swoje zaniepokojenie sytuacją w polskim lotnictwie cywilnym wyraził w piątek Sojusz Lewicy Demokratycznej. Z kolei PiS chce, aby sejmowa komisja infrastruktury zajęła się sytuacją w linii lotniczej OLT Express. Szef klubu PiS Mariusz Błaszczak skierował list do NIK z prośbą o skontrolowanie procesu przyznawania licencji dla tej linii przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.

OLT Express działa od początku kwietnia. Na koniec października przewoźnik planował uruchomienie połączeń europejskich.

OLT Express powstało w 2011 roku w wyniku przejęcia przez strategicznego inwestora - firmę Amber Gold - dwóch polskich przewoźników: OLT Jetair - obecnie OLT Express Regional, oraz Yes Airways - teraz OLT Express Poland. OLT Jetair oferowała loty krajowe i zagraniczne przy wykorzystaniu samolotów turbośmigłowych o regionalnym zasięgu. Yes Airways była zaś linią czarterową, wykorzystującą samoloty typu Airbus A320.

Dowiedz się więcej na temat: linie lotnicze | Amber Gold | wycofał się | OLT | zawieszony | Gold | OLT Express | amber

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »