Ożenek albo nici z sześciu miliardów

Gigant samochodowy z USA - Chrysler - i włoski pterodaktyl przemysłu motoryzacyjnego - Fiat SpA - połączą siły. Małżeństwo nie ma z miłością nic wspólnego - amerykańskie ministerstwo finansów przystawiło swojej upadającej firmie pistolet do głowy i zagroziło: - Albo połączenie z Fiatem i pożyczka w wysokości 6 mld USD, albo szybkie, sądowe "chirurgiczne" bankructwo.

Rządowy pistolet przystawił specjalnie powołany wydział kryzysowy dla branży samochodowej, przed którym ukląkł prezes Chryslera Bob Nardelli. Teraz ma on 30 dni na zamknięcie aliansu z Fiatem, porozumienie ze związkami zawodowymi i wierzycielami. Jeśli się spóźni - nie będzie pomocy i firma upadnie. Nardelli ma za sobą szereg rozmów z przedstawicielami rządu i Fiatem - dobrze więc wie co ma robić. Zapewnił solennie, że przez 30 dni firma działać będzie normalnie.

Poza miesiąc w swoich zapewnieniach jednak nie wyszedł... Firma szybko musi ciąć koszty, poprawić jakość produkowanych pojazdów, zwiększyć ilość samochodów w produkowanych seriach (to obniży ceny części), przedstawić projekt dywersyfikacji produkcji o auta mało- i średniolitrażowe, wprowadzić do produkcji oszczędne silniki, wyjść poza rynek północnoamerykański, uelastycznić park maszynowy w stronę szybkiej reakcji na potrzeby rynku, zrestrukturyzować spółkę córkę Chrysler Financial. Pójdą na to pieniądze rządowe, pomogą pomysły Włochów.

Reklama

Zgodnie z umową, Fiat przejmie teraz do 35 proc. aktywów Chryslera w wymianie za udziały w produkcji małych pojazdów. Po spłacie rządowego zadłużenia przez Chryslera Fiat mieć w nim będzie 49-proc. udział.

Chrysler LLC Koncern założony w 1925 r. przez Waltera P. Chryslera ma siedzibę w Auburn Hills, w stanie Michigan. Właścicielem 80,1 proc. akcji jest korporacja private equity Cerberus Capital Management LP. 3 sierpnia 2007 r. odkupiła ona przedsiębiorstwo od spółki DaimlerChrysler za 7,4 mld dolarów. Tym samym koncern DaimlerChrysler działający od 1998 r. przestał istnieć. Firma przedsiębiorstwa została zmieniona i brzmi teraz Chrysler Holding LLC, a symbolem koncernu ponownie została pięcioramienna gwiazda (pentastar). Marki koncernu to: Chrysler - produkowana od 1925 r. w Auburn Hills, Dodge - produkowana od 1914 r. w Auburn Hills, Jeep - produkowana od 1984 r. w Toledo (Ohio), Plymouth (produkcja zakończona w 2001 r.). Spółka zatrudnia 58 tys. osób w fabrykach w USA, Kanadzie i Australii.

Krzysztof Mrówka, INTERIA.PL

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: pistolet | firma | USA | Chrysler | nici | Fiat
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »