Reklama

Pandemia koronawirusa. Wartość rynku HoReCa w 2020 r. zmalała o 32,1 proc. w stosunku do 2019 r.

W wyniku pandemii COVID-19, wartość rynku HoReCa (gastronomii hotelowej, restauracyjnej, cateringu) w Polsce zmalała w 2020 roku o 32,1 proc. w stosunku do 2019 - wynika z opublikowanego we wtorek raportu PMR Market Expres. Dodano, że branża odbuduje się w pełni dopiero za kilka lat.

Analitycy PMR Market, napisali, że od pojawienia się tzw. "pacjenta zero", który oficjalnie potwierdziło wybuch pandemii COVID-19 w Polsce, do listopada 2021 r. minęło ponad 600 dni. "Dla rynku HoReCa był to najtrudniejszy okres ostatnich dziesięcioleci" - czytamy w najnowszej edycji raportu PMR "Rynek HoReCa w Polsce 2021. Z przedstawionych analiz wynika, że powrót do wartości rynku z 2019 r. będzie możliwy dopiero około 2024 roku.

Współczynnik zmalał o niemal 1/3

Eksperci przypominają, że w latach 2015-2019 średnioroczna stopa wzrostu (CAGR), określająca wartość sektora HoReCa w Polsce, wyniosła aż 8,3 proc., natomiast pandemia i wprowadzone obostrzenia spowodowały, że w roku 2020 r. współczynnik ten zmalał o niemal 1/3. Wskazali, że negatywne skutki lockdownu najsilniej odczuła uzależniona od ruchu turystycznego gastronomia hotelowa. "W segmencie restauracyjnym najbardziej ucierpiały lokale, w których oferta nie jest przystosowana do sprzedaży w dowozie czy na wynos. Zaliczają się do nich m.in. bary alkoholowe, kawiarnie czy restauracje premium. Z kolei na rynku cateringu relatywnie dobrze poradził sobie catering dietetyczny" - czytamy.

Reklama

Pandemia zniechęca

Wskazano, że sytuacja związana z pandemią znacznie wpłynęła na skłonność Polaków do odwiedzania restauracji, barów i innych punktów zajmujących się gastronomią. W badaniu prowadzonym przez PMR na początku listopada 2021 r. ponad połowa ankietowanych (52 proc.) zgodziła się ze stwierdzeniem, że "obecny wzrost zakażeń zniechęca ich do wizyt w lokalach gastronomicznych". "To, jak bardzo deklaracje respondentów naszego badania przełożą się ostatecznie na realny ruch w lokalach gastronomicznych w końcówce roku, zostanie dopiero zweryfikowane. Wyniki otrzymane przez PMR są jednak alarmujące" - zaznaczono.

Zabójcza inflacja

Eksperci wskazali też, że jednym z głównych czynników spowalniających powrót branży HoReCa do stanu sprzed "zamrożenia" tego sektora jest inflacja. Napisano, że rosnące ceny m.in. surowców, energii elektrycznej czy żywności, wzrost kosztów związanych z prowadzeniem działalności, a także chęć odrobienia strat po pandemii napędzają wzrost cen usług hotelarskich i gastronomicznych; od lipca wskaźnik cen towarów i usług restauracyjnych przekracza 6 proc. r/r, we wrześniu osiągnął poziom 7 proc. r/r.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Wyniki badania PMR wskazują, że ponad połowa (59 proc.) Polaków ogranicza wizyty w lokalach gastronomicznych i/lub zamawianie w dowozie/na wynos z powodu wzrostu cen. Jedynie 14 proc. badanych tego nie robi.


Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »