Pandemia sprzyja dyskontom. Wszędzie ceny alkoholu rosną. Tam mocno spadają

W ciągu roku pandemii alkohol zdrożał w sklepach o blisko 40 proc. Największy wzrost odnotowały hurtownie i to o prawie 60 proc. Podwyżki były też w hipermarketach - o ok. 10 proc., sieciach cash & carry - o niespełna 7 proc., a także convenience - o niecałe 2 proc. Natomiast dyskonty obniżyły ceny aż o 34,5 proc., a supermarkety - o ok. 8 proc. Ze wszystkich analizowanych trunków najbardziej podrożały mocne alkohole oraz likiery i kremy, bo o prawie połowę. Wina podskoczyły o blisko 31 proc. Cydr stał się droższy o niecałych 25 proc. Najmniejszą podwyżkę wykazało piwo, tj. o niespełna 13 proc.

Dwa podmioty analityczno-badawcze, tj. Hiper-Com Poland i UCE RESEARCH, przeprowadziły analizę ponad 255 tys. cen alkoholu w sklepach. Obejmowała ona okres od 1 marca 2020 do 28 lutego 2021 roku, a także analogiczny czas w latach 2019-2020. Pod uwagę wzięto wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience, cash&carry i hurtownie. Raport wykazał, że podczas pandemii alkohol zdrożał średnio o 39,5 proc..

- Było to efektem podniesienia podatku akcyzowego o 10 proc. w styczniu 2020 roku. Wprowadzenie z początkiem bieżącego roku podatku handlowego, a także opłaty cukrowej i tzw. małpkowej powoduje, że ceny towarów w sklepach mocno idą w górę. To będzie coraz bardziej widoczne - komentuje Anna Senderowicz z Departamentu Analiz Ekonomicznych Banku PKO BP.

Reklama

Patrząc na poszczególne formaty, widać, że największy skok cenowy był w hurtowniach - o 57,9 proc. Hipermarkety wprowadziły podwyżki o 9,9 proc., cash & carry - o 6,6 proc., a sieci convenience - o 1,9 proc. Bartłomiej Domański z Hiper-Com Poland uważa, że wysoki wzrost w hurtowniach można wytłumaczyć tym, że przed lockdownem zaopatrywały one ogromny rynek HoReCa. Utrata go wymusiła niejako zwiększenie cen.

- Podwyżka w hipermarketach wynikała zarówno ze wzrostu akcyzy, jak i z ograniczenia promocji ze względu na trudną sytuację tego formatu. Niski ruch w centrach handlowych, gdzie są ulokowane tego typu sklepy, przełożył się na znaczny spadek sprzedaży. Polacy, w obawie przed zakażeniem, wolą robić zakupy bliżej domów i równocześnie mieć spory wybór. Hipermarkety przegrywają pod tym względem z dyskontami, supermarketami osiedlowymi i sklepami convenience - wyjaśnia Anna Senderowicz.

Z kolei największy spadek cen odnotowały dyskonty - o 34,5 proc. Za nimi były supermarkety z dodatnim wynikiem 8,1 proc. Jak stwierdza Krzysztof Zych z UCE RESEARCH, w walce o klienta w czasie pandemii supermarkety nie mogły zaoferować aż tak dużych obniżek jak dyskonty, które w minionym roku najlepiej radziły sobie na rynku. Niemniej starały się z nimi konkurować.

- Silna pozycja dyskontów na krajowym rynku umocniła się w czasie pandemii. Pozwoliła tego typu sieciom uzyskać korzystne warunki dostaw z hurtowni i sprzedawać wyroby alkoholowe w specjalnych ofertach. Dodatkowo takie sklepy mają towary własnych marek w konkurencyjnych cenach - zauważa ekspert z Banku PKO BP.

Biorąc pod uwagę poszczególne trunki, można zauważyć, że najbardziej zdrożały alkohole mocne - o 49,2 proc., a także likiery i kremy - o 45,4 proc. Dalej były wina ze wzrostem na poziomie 30,6 proc. Za nimi znalazł się cydr - 24,8 proc., a na końcu zestawienia było piwo - 12,7 proc.

Nie czekaj do ostatniej chwili, pobierz za darmo program PIT 2020 lub rozlicz się online już teraz!

- Sieci handlowe coraz bardziej promują mocne alkohole i wina z segmentu premium. Z tego względu wzrost cen nie jest zaskakujący. W przypadku piwa, które jest relatywnie tanim trunkiem, wszelkie podwyżki są od razu widoczne. Dlatego sieci postanowiły ostrożniej podnosić ceny i wzrosty nie są aż tak spektakularne - podsumowuje Michał Majszczyk z Hiper-Com Poland.

MondayNews
Dowiedz się więcej na temat: handel | handel Polska | alkohol
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »