"PB": Rządowy grant na elektromobilność
Fabryki Johnson Matthey Batteries w Koninie i SK Hi-Tech w Dąbrowie Górniczej dostaną po ponad 40 mln zł z programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki - czytamy w "Pulsie Biznesu".
Gazeta przypomina, że Matthey Batteries ma już w Gliwicach zakłady akumulatorów litowo-jonowych i katalizatorów.
Obecnie planuje w Koninie zbudować zakład produkcji materiałów do baterii do samochodów elektrycznych. Do końca 2022 r. firma chce zainwestować 986,3 mln zł.
SK Innovation zbuduje w Dąbrowie Górniczej fabrykę separatorów do baterii litowo-jonowych. Firma chcę do końca 2021 r. zainwestować 1,075 mld.
Rządowy grant dla tej firmy wynosi prawie 47,6 mln zł grantu - czytamy w "Pulsie Biznesu".
..............................
Pojazdy z napędem alternatywnym włączyło lub planuje włączyć do swoich flot w ciągu 3 najbliższych lat 19 proc. polskich firm. Nasz kraj plasuje się pod tym względem na 12 miejscu spośród objętych badaniem krajów Unii Europejskiej - wynika z badań przeprowadzonych przez Arval Mobility Observatory. Badania opublikowano właśnie w Barometrze Flotowym wydanym przez Arval Service Lease Polska.
Jak tłumaczy Grzegorz Szymański, Regional Manager of Central Europe Arval Service Lease Polska Sp. z o.o., stosunkowo powolny rozwój elektromobilności jest spowodowany niewystarczającą infrastrukturą punktów ładowania oraz wysokimi cenami samochodów elektrycznych.
Według raportu flotowego rozwiązaniem w tym przypadku mogą być różne formy finansowania oferowane przez rynek, a wśród nich m.in. wynajem długoterminowy, który pozwala użytkować auta ekologiczne bez ponoszenia wysokich kosztów początkowych.
- Dużą szansą dla polskiego rynku jest sektor publiczny. Zgodnie z ustawą o elektromobilności od początku 2020 r. floty w sektorze publicznym powinny mieć co najmniej 10 proc. samochodów z napędem elektrycznym" - mówi Grzegorz Szymański. - Bierzemy aktywny udział w przetargach na elektryfikację flot w sektorze publicznym. Ostatnim naszym sukcesem jest dostawa dla Poczty Polskiej i Krakowskiego Holdingu Komunalnego - dodaje.
Barometr Flotowy Arval Service Lease Polska wskazuje, że liderem tych zmian, obok sektora publicznego, będą również firmy, gdyż to one są nabywcami bądź wynajmującymi znacznej części aut w Polsce.
19 proc. ankietowanych firm zadeklarowało, że już posiada w swojej flocie co najmniej jeden pojazd elektryczny, hybrydowy lub hybrydowy plug-in lub włączy go do niej w ciągu 3 lat. Można się więc spodziewać, że udział napędów alternatywnych na polskich drogach będzie stopniowo wzrastać.
Z badań Arval Mobility Observatory można wnioskować, że 40 proc. firm w swojej polityce flotowej zwraca uwagę na poziom emisji CO2. Grzegorz Szymański z Arval Service Lease Polska Sp. z o.o. powiedział, że doradzając klientom, jak przejść do bardziej ekologicznych rozwiązań, firma proponuje rozwiązanie SMART, gdzie dobierając napędy dla floty, bierze się pod uwagę więcej parametrów niż tylko roczny przebieg.
- Oprócz rocznego przebiegu analizujemy ile klient jeździ w mieście, ile poza miastem, jakie są średnie odcinki, jaki styl jazdy kierowcy. To pozwala nam dużo lepiej doradzić klientowi, w jaki sposób przeprowadzić go do floty bardziej ekologicznej - wyjaśnia Szymański.
Polska znajduje się też w czołówce państw europejskich pod względem popularności narzędzi telematycznych, tuż za Turcją, Czechami, Wielką Brytanią i Holandią. Potwierdzają to wyniki badania - niemal 1/3 firm wdrożyła telematykę w swoich flotach, bądź planuje jej wdrożenie w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
- To pozwala, żeby te floty były bardziej ekologiczne. Dobre korzystanie z systemów telematycznych pozwala zarządzającym tymi flotami na analizę stylu jazdy kierowców, na analizę zużycia paliwa, co przekłada się na bardzo duże oszczędności i kosztowe, i w sensie emisji spalin - tłumaczy Grzegorz Szymański.
Ponad 1/3 ankietowanych postrzega telematykę jako rozwiązanie zwiększające bezpieczeństwo kierowców. Urządzenia telematyczne monitorują trasy, czasy przejazdów, prędkości, a przede wszystkim ilość spalanego paliwa oraz wpływ różnych czynników na poziom spalania. Informacje te można przełożyć bezpośrednio nie tylko na bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, ale też na oszczędności związane ze zużyciem paliwa.
Arval Mobility Observatory to nowa nazwa think tanku Corporate Vehicle Observatory, założonego w 2002 r. we Francji z inicjatywy grupy finansowej BNP Paribas oraz firmy Arval. Niezależne badanie ma na celu opracowanie statystyk, ukazujących strukturę flot w poszczególnych krajach oraz perspektywy rozwoju rynku i pojawiające się na nim trendy, w tym związane z przemieszczaniem się i mobilnością pracowników. W ramach projektu Barometr Flotowy prowadzone są badania rynku flotowego na terenie 12 państw Unii Europejskiej, w tym Polski.
Źródło informacji: Centrum Prasowe PAP