Pędzą już 50 lat
Jesteśmy przynajmniej 50 lat za... Japończykami. Ich szybkie koleje właśnie 1 października obchodzą 50-lecie.
Shinkansen to ogólnojapońska sieć linii kolejowych, stworzona specjalnie dla superszybkich pociągów, osiągających prędkość maksymalną do 405 km/h (Seria E955), której eksploatację rozpoczęto w 1964 r.
Nazwa shinkansen została użyta po raz pierwszy w latach 40. ubiegłego wieku dla planowanej linii kolejowej, która miała łączyć Tokio z Shimonoseki. W wyniku przegranej wojny, plany odrzucono. Powszechnie dziś znaną nazwę Shinkansen tłumaczy się dosłownie jako "Nową Główną Linię" (magistralę) - odnosiła się bowiem pierwotnie do jednej linii Tokaido, która połączyła Tokio z Osaką 9 dni przed olimpiadą w 1964 r.
Z biegiem lat linia rozrosła się w ogólnokrajową sieć, przejmując nazwę. Poszczególne linie zawierają w sobie nazwy regionów, przez które biegną (np. To-hoku Shinkansen), a pojedyncze superekspresy posiadają łatwe do zapamiętania nazwy jak "Hikari" ("Światło") czy "Kodama" ("Echo").
Takie rozróżnienia ułatwiają rozpoznanie obsługiwanego regionu, połączeń poszczególnych linii oraz rodzajów ekspresów i ich rozkładu jazdy. Jest to ważne także dlatego, że przy dużej częstotliwości kursowania (co kilkanaście minut) łatwo pomylić rodzaje pociągów. Biegną tą samą trasą, ale zatrzymują się na różnych stacjach.
Na przykład na trasie Tokio-Osaka "Kodama" zatrzymuje się na wszystkich stacjach, a więc pokonuje dystans wolniej niż "Hikari", który zatrzymuje się tylko na części z nich, ale cel osiąga znacznie szybciej.
Na początku superpociąg jechał z prędkością 210 km/h i i 515 kilometrów z Tokio do Osaki pokonywał w cztery godziny. Teraz składy mkną 270 km/h i dojeżdżają w 2 godz. 25 minut. W przyszłym roku osiągać zaś będą prędkość 285 km/h. Do tej pory operator na trasach do Tokio, Nagoi i Osaki przewiózł 5,4 mld pasażerów.
Na zdjęciach pociągi Shinkansen na stacji w Tokio i okolicznościowe uroczystości.
KM
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze