Pendolino przyjechał do Polski na testy

Pierwszy skład polskiego pociągu Pendolino przyjechał z Włoch do Polski. Pociąg wyprodukowany dla PKP InterCity we włoskiej fabryce koncernu Alstom jest holowany do Wrocławia, gdzie dzisiaj nastąpi jego oficjalna prezentacja. Następnie pojedzie na testy na torze w Żmigrodzie.

Pierwszy z kupionych przez PKP Intercity pociągów Pendolino przyholowała z fabryki koncernu Alstom we włoskim Savigliano lokomotywa towarowa Siemens EuroSprinter ES64F4, należąca do PKP Cargo. Samodzielnie pociąg nie może przyjechać, nie ma bowiem jeszcze certyfikatów i zaświadczeń dopuszczających do ruchu. Od miejscowości Tarvisio na granicy włosko-austriackiej do Wrocławia transport składu pozostaje w gestii PKP Cargo; do Tarvisio pociąg dowiózł inny przewoźnik.

Każdy z zamówionych przez PKP Intercity składów Pendolino ma siedem wagonów. Pociągi mają prawie 190 metrów długości i ważą 395,5 tony. Będą one miały dwie klasy oraz kilka tzw. przedziałów menedżerskich. Na pokładzie mają być łącznie 402 miejsca - 57 w klasie pierwszej i 345 w drugiej. Fotele w obu klasach będą rozkładane, a każde miejsce będzie miało własne oświetlenie i gniazdko elektryczne. Na korytarzach oraz na końcu przedziałów będą zamontowane stelaże na bagaże. Pociąg będzie wyposażony także w wieszaki na rowery.

Reklama

Pociągi będą pomalowane w błękitno-srebrne pasy. Aerodynamiczny "nos" pociągu został zaprojektowany przez włoskiego projektanta samochodów Giorgetto Giugiaro, który pracował przy modelach m.in. Ferrari, Maserati, Audi czy Fiata. Zdobył też tytuł najlepszego projektanta samochodów XX wieku.

W maju przyszłego roku pierwszy z pociągów Pendolino ma uzyskać świadectwo dopuszczające do ruchu w Polsce. Będzie jeździł po zmodernizowanych liniach; planuje się, że osiągnie w grudniu 2014 r., po raz pierwszy w regularnym ruchu w Polsce, prędkość 200 km/h. Z czasem ta prędkość będzie zwiększana do 220 i 230 km/h.

Już dziś na wybranych odcinkach pociągi mogłyby się rozpędzać do 200 km/h. Przykładem jest fragment Olszamowice-Zawiercie na Centralnej Magistrali Kolejowej - rozkładowe pociągi mają tam jeździć 200 km/h od grudnia br. Długość linii o takich parametrach będzie się zwiększać.

Uwzględniając stan infrastruktury kolejowej, Pendolino będzie mogło pokonać trasę z Warszawy do Gdańska w ok. 2 godz. 40 min., trasę do Krakowa w 2 godz. 15 min, do Katowic w 2 godz. 10 min., do Wrocławia w 3 godz. 30 min. Z Gdyni do Krakowa pociągi te przejadą w 5 godz. 20 min, do Katowic w 5 godz. 15 min, a do Gliwic w ok. 6 godz.

PKP Intercity kupiło pociągi od koncernu Alstom w maju 2011 r. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje dostawę 20 pociągów, które mogą rozwijać prędkość do 250 km/godz., budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat. Koszt samych pociągów to ok. 400 mln euro.

Pociągi Pendolino są produkowane od ponad ćwierćwiecza. Produkcja pierwszego składu rozpoczęła się w maju 1985 r., a pierwsze Pendolino zaczęło wozić pasażerów 29 maja 1988 r. na trasie Mediolan-Rzym. Pociągi te jeżdżą w 15 krajach, m.in. we Włoszech, Hiszpanii, Finlandii czy Rosji.

Pendolino - rewolucja w polskiej kolei? Dołącz do dyskusji na Forum INTERIA.PL

Pendolino na polskich torach. "Piękna rzecz, robi wrażenie"

Źródło: TVN24/x-news

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »