Pesa negocjuje duży zagraniczny kontrakt. Wcześniej wygrała przetarg w Rumunii
Polska Pesa bierze udział w negocjacjach na temat wymiany taboru na połączeniach kolejowych do lotniska Sztokholm Arlanda. Firma z Bydgoszczy sprawdza możliwości wykorzystania na tej trasie pojazdu projektowanego dla RegioJet. Wcześniej Pesa wygrała przetarg w Rumunii i może dostarczyć nawet 91 nowoczesnych pojazdów.
Spółka A-Train AB, obsługująca połączenie kolejowe do lotniska Sztokholm Arlanda, myśli o wymianie taboru. Jedną z firm, która bierze udział w negocjacjach, jest polska Pesa - informuje portal rynek-lotniczy.pl. Tabor (pociągi X3 produkcji francuskiego Alstomu o prędkości maksymalnej 200 km/h) jest eksploatowany na trasie od czasu uruchomienia linii, czyli od 1999 roku.
Spółka należy do australijskich i chińskich funduszy i ma koncesję na przewozy do 2050 roku. Teraz zdecydowała, że czas najwyższy wymienić tabor, a do negocjacji włączyła się Pesa - polskie przedsiębiorstwo z siedzibą w Bydgoszczy produkujące i remontujące pojazdy szynowe, m.in. zespoły trakcyjne, wagony i tramwaje.
Firma z Bydgoszczy sprawdza możliwości wykorzystania na tej trasie pojazdu projektowanego dla czeskiego RegioJet. Pociąg dla linii R9 ma być pierwszym pojazdem Pesy, który osiągnie prędkość 200 km/h.
- Skandynawia jest naszym celem. Ten rynek prezentuje bardzo wysoki poziom, jeśli chodzi o standard techniczny, wymagania i jakość produktów - powiedział portalowi rynek-kolejowy.pl Jakub Jasiński, wiceprezes Pesy do spraw technicznych.
Nad projektem pracują specjaliści zarówno z Polski, jak i z zagranicy. - To są światowe, uznane firmy technologiczne. Chcemy być blisko i uczyć się od najlepszych, pracując z nimi m.in. nad kluczowymi parametrami, takimi jak masa pojazdów i systemy - dodaje Jasiński.
Gdyby firma z Bydgoszczy wygrała przetarg, to nowe składy Pesy woziłyby pasażerów do lotniska Sztokholm Arlanda.
We wrześniu okazało się, że bydgoska Pesa wygrała przetarg na dostawę 20 pociągów elektrycznych EMU Inter-Regio dla kolei rumuńskich - poinformowała spółka w komunikacie. Wartość zamówienia przekracza 1 mld zł.
Możliwe, że Pesa wygra kolejny przetarg - spółka miała przedstawić najkorzystniejszą ofertę w drugim postępowaniu przewoźnika na dostawę w trzech transzach 62 pojazdów EMU Regio. Łączna wartość zamówienia sięgnęłaby wtedy 4 mld zł. Umowa zakłada nie tylko dostarczenie pojazdów, ale także 15-letnie utrzymanie z opcjami na dodatkowe dziewięć sztuk i kolejne 15 lat utrzymania.
Podpisanie umowy ma nastąpić jeszcze w tym roku, a pierwsze pociągi mają trafić do Rumunii za dwa lata. W latach 2012-2023 Pesa dostarczyła również na rumuński rynek 37 tramwajów, które kursują w miejscowościach Kluż, Jassy i Krajowa.
Przetargiem zainteresowane były także inne firmy: Siemens i Alstom, ale ostatecznie oferty złożyły Pesa i Alstom.