Pesymistyczne prognozy dla TP S.A

W 2008 roku wartość rynku telekomunikacyjnego w Polsce wyniosła około 41 mld zł - wynika z szacunków GP. W porównaniu z 2007 rokiem wzrósł o około 5,5 proc., przy czym rynek komórkowy zwiększył się o około 10 proc., a stacjonarny zmalał o około 2 proc.

W tym roku po raz pierwszy polski rynek telekomunikacyjny może nie wzrosnąć.

Coraz mniej TP

Za spadek wartości rynku stacjonarnego odpowiadają od lat kurczące się przychody TP (w 2008 roku 10,5 mld zł, mniej o 3,4 proc.). Analitycy spodziewają się, że także w tym roku przychody firmy spadną. TP traci bowiem klientów usług telefonicznych na rzecz konkurencji stacjonarnej i komórkowej. W końcu 2008 roku obsługiwała 7 mln 957 tys. linii, o 11 proc. mniej niż rok wcześniej. Obszarem wzrostu jest transmisja danych i szybki internet, ale i tu konkurenci rozwijają się szybciej.

Reklama

TP w 2008 roku pozyskała 77 tys. klientów szybkiego internetu (75 proc. mniej niż w 2007 roku), a cały rynek wzrósł - według szacunków GP, bez tzw. sieci osiedlowych - o około 650 tys. łączy (około 19 proc.). W końcu 2008 roku TP obsługiwała 2 mln 95 tys. klientów szybkiego internetu (wraz z PTK Centertel - 2 mln 193 tys.), co dawało jej 51,1 proc. rynku (53,5 proc. z Centertelem). TP spodziewa się więcej klientów telewizji satelitarnej. W IV kwartale zdobyła ich 44 tys., a - jak mówił wczoraj prezes Maciej Witucki - w tym roku może być to ponad 200 tys.

Mali i średni radzą sobie

Pierwsze informacje o wynikach średnich i małych spółek telekomunikacyjnych świadczą, że 2008 rok był dla nich udany. Prognozy ogłaszane po pierwszych sześciu tygodniach tego roku brzmią optymistycznie. Średni i mali operatorzy twierdzą, że kryzysu nie widzą.

W przypadku notowanych na giełdzie Netii i Mediatelu wzrosty to w dużej mierze efekt ubiegłorocznych przejęć. Obie spółki przewidują poprawę przychodów wynikającą ze wzrostu organicznego. Netia wyższych przychodów szuka przede wszystkim na rynku szybkiego internetu, a Mediatel na rynku hurtowym i wśród klientów korporacyjnych. Także nastawiony na klientów korporacyjnych Crowley Data Poland oczekuje wyższych przychodów.

Jaką technologię telewizyjną chcą zaproponować swoim klientom Dialog i Netia? Dlaczego rosną koszty związane z zakupem telefonów sprzedawanych z dotacjami w promocjach? Jaki wpływ na operatorów będzie miał spadek opłat za kończenie połączeń w sieciach komórkowych (MTR)? Czy ubiegły rok przyniósł klęskę koncepcji wirtualnych operatorów komórkowych (MVNO) w Polsce?

Tomasz Świderek

Więcej: Gazeta Prawna 27.02.2009 (41) - forsal.pl - str.A2-3

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: rynek telekomunikacyjny
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »