Philips żąda kasy w świetle LED

W branży oświetleniowej zawrzało. Rodzimi producenci lamp są zbulwersowani działaniami jednego ze światowych liderów sprzętu oświetleniowego - informuje "Puls Biznesu".

- Firmy się skarżą, że przedstawiciele Philipsa składają im propozycje nie do odrzucenia: płacicie nam od 3 do 5 proc. wartości sprzedanych lamp, w których stosujecie LED, i macie święty spokój. Jeśli nie zapłacicie, spotkamy się w sądzie - mówi Marek Orłowski, prezes Polskiego Związku Przemysłu Oświetleniowego (PZPO).

Podkreśla, że Philips powołuje się także na patenty, które w Polsce nie obowiązują. - Wynika to z opinii, którą uzyskaliśmy w Urzędzie Patentowym - dodaje Marek Orłowski.

Holenderski koncern potwierdza, że w tzw. umowie licencyjnej proponuje opłatę od 3 do 5 proc., ale przekonuje, że jego patenty są w Polsce zarejestrowane i chronione przez prawo.

Reklama

PZPO zainteresował sprawą urząd antymonopolowy. - Do UOKiK wpłynęło zawiadomienie o stosowaniu praktyk ograniczających konkurencję przez spółkę Philips. W tej chwili jest ono analizowane. Sprawdzamy, czy są podstawy do zajęcia się sprawą przez urząd - informuje Maciej Chmielowski z biura prasowego UOKiK.

Oświadczenie firmy Philips Od wielu lat Philips dokonuje istotnych inwestycji w badania i rozwój technologii oświetlenia diodowego (LED). W ich efekcie, firma posiada szeroki zasób patentów, dotyczących wybranych technicznych aspektów funkcjonowania LED-owych opraw oświetleniowych i zamienników żarówek. W 2008 r. Philips zdecydował się na upublicznienie i udostępnienie własnych zasobów patentowych innym przedsiębiorstwom działającym na tym rynku, aby mogły one skorzystać z technologii firmy. Więcej szczegółowych informacji na ten temat znajduje się na stronie internetowej www.ip.philips.com/licensing/ssl Program Licencyjny LED jest oferowany przedsiębiorstwom, które sprzedają gotowe produkty, takie jak LED-owe oprawy oświetleniowe lub zamienniki żarówek, opatrzone znakiem towarowym tych przedsiębiorstw. Licencja ma zastosowanie wyłącznie do produktów, które wykorzystują co najmniej jeden patent oferowany w ramach Programu Licencyjnego Philips, wyłącznie w kraju, w którym Philips posiada taki patent (przy czym może być to zarówno kraj, w którym dany produkt jest wytwarzany, jak i w którym jest on sprzedawany). Zważywszy na to, Philips zakłada, że Program Licencyjny LED może zainteresować także polskie przedsiębiorstwa, które prowadzą swoją sprzedaż w Polsce lub eksportują swoje produkty do krajów, w których stosowane są patenty Philips. Licencjonowane przedsiębiorstwa wnoszą opłaty licencyjne wyłącznie i tylko w zakresie, w jakim korzystają z patentów LED. Pozostałe patenty, na które się powołujemy obowiązują w krajach do których firmy sprzedają swoje produkty. Wszystkie przedsiębiorstwa, do których Philips skierował propozycje podjęcia rozmów licencyjnych, oferują pod swoim znakiem towarowym produkty, które w przypadku, jeśli są kierowane do sprzedaży w krajach, w których są stosowane patenty Philips, wymagają stosownej licencji. Wśród wspomnianych krajów znajdują się m.in. Niemcy, Francja i Wielka Brytania. Przedsiębiorstwa te uczestniczyły w branżowych targach w Niemczech, podczas których oferowały swoje produkty. Reklamują one też swoje produkty na stronach internetowych w angielskiej wersji językowej, niektóre z nich posiadają również organizacje sprzedażowe w krajach, w których stosowane są patenty Philips. W konsekwencji, umowy licencyjne, obejmujące patenty Philips, mają zastosowanie w przypadku tych przedsiębiorstw. Żadne przedsiębiorstwo nie podlega obowiązkowi zawierania umowy licencyjnej, w przypadku jeśli takie przedsiębiorstwo nie wykorzystuje licencjonowanych patentów w procesie wytwarzania lub sprzedaży produktów oznaczonych własnym znakiem towarowym w krajach, gdzie patenty te mają zastosowanie. Philips posiada w Polsce swoje patenty w ramach Programu Licencyjnego LED, które mogą być wykorzystywane przez licencjonowane przedsiębiorstwa. Marek Huzarewicz Prezes Philips Polska
PAP/INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: LED | Puls Biznesu | Philips | kasy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »