Piwo naszym napojem narodowym
Kompania Piwowarska (KP) planuje przeznaczyć na inwestycje w 2006 roku podobną kwotę jak w 2005 roku, czyli około 300 mln złotych, głównie w zwiększenie zdolności produkcyjnych - poinformował Karl Lippert, dyrektor generalny KP.
KP chce też osiągnąć ok. 40 proc. udziału w rynku piwa wobec 37,1 proc. w 2005 roku. W 2004 roku udział KP w rynku wyniósł 34,6 proc. W 2005 roku KP wdrożyła program inwestycyjny o wartości 300 mln zł, który miał na celu zwiększenie zdolności produkcyjnych. Roczne moce produkcyjne KP wynoszą 12,5 mln hektolitrów i nadal trwa rozbudowa zdolności we wszystkich trzech browarach spółki w Tychach, w Poznaniu i Białymstoku.
Do sukcesu przyczyniło się wprowadzenie największej w dotychczasowej historii Carlsberg Polska liczby innowacji produktowych w jednym roku. Na rynku pojawiło się sześć nowych produktów: Okocim Palone, Zagłoba, Karmi Poema di Cafe i trzy warianty zimowe marek regionalnych: Piast Zimowe, Bosman Polarny oraz Kasztelan Zimowe. Innowacje ożywiły portfolio Carlsberg Polska, dodały świeżości markom i przyciągnęły uwagę nowych konsumentów.
Największym sukcesem minionego roku okazała się marka Harnaś, która podwoiła swoją sprzedaż w stosunku do roku 2004. Sprzedaż tej marki rośnie nieprzerwanie od czasu wprowadzenia jej nowej strategii w maju 2004 roku i w ciągu dwóch lat zwiększyła się ponad czterokrotnie, z 200 tys hl w roku 2003 do 909 tys hl w roku ubiegłym.
W tym roku wzrost sprzedaży piwa Kompanii Piwowarskiej może być dwucyfrowy. W 2005 roku KP sprzedała ponad 11,2 mln hektolitrów piwa, czyli o 12,6 proc. więcej niż w 2004 roku. Dla porównania udział KP w rynku sięgnął na koniec trzeciego kwartału 2005 roku 38,3 proc., natomiast udziały drugiego na rynku gracza - Grupy Żywiec oscylowały wokół 34-35 proc. Grupa Żywiec nie podała jeszcze szacunków sprzedaży piwa, ani udziałów za czwarty kwartał, ani za cały 2005 rok.
Wszystkie browary w Polsce sprzedały w 2005 roku 30,27 mln hektolitrów piwa, czyli o 5,1 proc. więcej niż w 2004 roku. Według szacunków branży w 2006 roku wzrost sprzedaży może wynieść 2-3 proc.
W 2005 roku znacząco także wzrosła sprzedaż eksportowa marki Okocim do Stanów Zjednoczonych - aż o 58% w porównaniu do roku 2004, co oznacza wzrost znacznie szybszy niż całego rynku eksportowego. Carlsberg Polska jest obecnie monopolistą jeżeli chodzi o sprzedaż piwa beczkowego w Stanach.