PKP łamie nasze prawa
Czy praktyki stosowane przez PKP Przewozy Regionalne ograniczały prawa podróżnych? Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczęła postępowanie, w trakcie którego sprawdzi czy spółka działała zgodnie z prawem.
Kupując bilet na przejazd koleją konsument zawiera umowę, której warunki określa regulamin stosowany przez przewoźnika. Wszczęte przez Prezes UOKiK postępowanie ustali, czy PKP Przewozy Regionalne stosowały w regulaminie postanowienia naruszające prawa podróżujących na trasach do 100 km.
Wątpliwości UOKiK budzą warunki ograniczające podróżnym m.in. możliwość zwrotu pieniędzy w przypadku zmiany umowy. Podróżując, często z przyczyn od nas niezależnych, zmieniamy klasę pociągu lub rodzaj połączenia. Z informacji zebranych przez Urząd wynika, że zgodnie ze stosowanym przez PKP Przewozy Regionalne regulaminem konsument mógł liczyć na zmianę umowy wyłącznie
w przypadkach korzystnych dla spółki - zmiany wagonu z niższej na wyższą klasę, wydłużenia podróży czy przejazdu poza stację przeznaczenia. Niestety w odwrotnych sytuacjach konsumentom nie przysługiwał zwrot części niewykorzystanego świadczenia.
We wszczętym postępowaniu właściwym Prezes Urzędu sprawdzi również, czy spółka ograniczała podróżnym prawo do odstąpienia od umowy i zwrotu należności proporcjonalnie do niewykorzystanego biletu. Ponadto wątpliwości UOKiK budzi wymaganie od konsumentów posiadających ważny bilet jednorazowy wykupienia nowego, w przypadku rozpoczęcia podróży ze stacji pośredniej.
Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów, jeżeli przedstawione zarzuty potwierdzą się Prezes UOKiK może wydając decyzję nakazać zmianę praktyki i nałożyć na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości do 10 proc. ubiegłorocznych przychodów.