Platformy cyfrowe bezkonkurencyjne? NTC uderza w kablówki
Potwierdziły się nasze doniesienia sprzed paru miesięcy. To operatorzy kablowi są największymi przegranymi po wprowadzeniu w Polsce naziemnej telewizji cyfrowej. Świadczą o tym dane Nielsen Audience Measurement, które cytuje "Rzeczpospolita". Pochodzą z tak zwanego badania założycielskiego. Choć trzeba przyznać, że trzy grupy telewidzów są porównywalnie duże. 4,66 mln gospodarstw domowych korzysta z platform cyfrowych, 4,32 mln tylko z naziemnej telewizji NTC, a 4,24 mln z sieci kablowych. Ta trzecia grupa straciła w ostatnim półroczu najwięcej.
Nowości programowe, takie jak Fokus TV i Stopklatka TV robią swoje. Odsetek gospodarstw domowych z naziemną telewizją cyfrową wzrósł w ciągu ostatniego pół roku z 30,3 proc. do 33,3 proc. Odsetek gospodarstw korzystających z sieci kablowych spadł z 33 proc. do 30,8 proc., natomiast z platform cyfrowych nieznacznie spadł z 36,7 proc. do 35,9 proc.
Wygląda na to, że nc+ i Cyfrowemu Polsatowi udało się zapobiec exodusowi. Bo agresywnie walczą o klienta. Tego nowego i obecnego. Najlepszym dowodem jest przykład mojego znajomego. Za dwa miesiące kończyła mu się umowa z nc+. Konsultanci dzwonili przez trzy dni co godzinę. On nie odbierał telefonu.
Kiedy już odebrał zaoferowano mu pełen pakiet z CANAL+, HBO i Cinemax w cenie nieznacznie wyższej od obecnego abonamentu. Obie strony są zadowolone. ARPU*platformy cyfrowej wzrośnie, a klient może oglądać więcej za równowartość jednej paczki papierosów.
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze
Zapewne jesienią walka o klienta się nasili, bo na grudzień przypada szczyt sprzedażowy platform cyfrowych. Jesień to zawsze okres dynamicznych negocjacji w sprawie nowości programowych. Latem nie ma sensu podpisywać takich umów, bo ludzie mniej czasu poświęcają na oglądanie telewizji. Królują wtedy kanały muzyczne i dziecięce. W długie jesienne i zimowe wieczory jest inaczej. Sezon ogórkowy to za to szansa na wypromowanie nowych kanałów telewizyjnych. Kampanię billboardową prowadzi w dużych polskich miastach Fokus TV.
Autor: Daniel Gadomski
* ARPU (skrót z ang. average revenue per user = średni przychód na użytkownika) - termin używany przez operatorów telekomunikacyjnych do określenia miesięcznego przychodu (rozmowy, wiadomości, usługi...) na jednego użytkownika sieci (abonenta). Źródło: Wiki.