Reklama

PLK podpisały umowę na prace przygotowawcze dla linii Podłęże - Piekiełko

PKP Polskie Linii Kolejowe podpisały w poniedziałek umowę na wykonanie dokumentacji projektowej nowej linii kolejowej Podłęże - Piekiełko w Małopolsce. Wartość umowy wynosi 180 mln zł netto. Według planów, całe przedsięwzięcie ma być gotowe w 2027 roku. O budowie tej trasy myśleli już Austriacy w czasie zaborów.

Inwestycja potocznie nazywana "Podłęże - Piekiełko" zakłada wybudowanie 58,5 km nowej linii kolejowej, która zacznie się we wsi Podłęże w gm. Niepołomice (koło Krakowa) i skieruje na południe. W miejscowości Szczyrzyc linia się rozgałęzi i będzie biec na wschód do miejscowości Tymbark (linia 622) i na zachód do miejscowości Mszana Dolna (linia 623). W tych miejscowościach nowa linia połączy się z istniejącą 75-kilometrową linią Chabówka - Nowy Sącz (linia 104), która zostanie zmodernizowana.

Reklama

Inwestycja zapewni lepszą komunikację w Małopolsce oraz z północy na południe Polski i Europy na osi Bałtyk - Bałkany - Morze Czarne.

Pierwszy etap tej inwestycji zakłada wykonanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla dwóch przedsięwzięć: modernizacji istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz oraz budowy nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark / Mszana Dolna. Realizacja prac przygotowawczych planowana jest w latach 2018 - 2021.

Kontrakt za 180 mln zł netto na zlecenie PLK, zrealizuje konsorcjum francusko-polskie w składzie trzech firm, na czele z Egis Rail SA.

Jak ocenił w poniedziałek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, inwestycja ta będzie miała znaczenie nie tylko dla polskiej, ale też europejskiej gospodarki, bowiem wpisuje się w tzw. bursztynowy korytarz komunikacyjny, a także zwiększy dostępność komunikacyjną południowej części Małopolski, szczególnie Podhala i Sądecczyzny.

- Rząd PiS dotrzymuje słowa - złożyliśmy takie deklaracje przed wyborami, wpisaliśmy w swój program wyborczy i doprowadziliśmy do realizacji tego przedsięwzięcia. Dzisiaj podpisana umowa na projekt rozpoczyna ten etap który, jestem przekonany, zakończy się uruchomieniem linii kolejowej - zaznaczył Adamczyk.

Nowa linia kolejowa - ocenił minister - zmieni układ komunikacyjny Małopolski i Polski południowej, a także wpisze się w oczekiwania Słowacji i Węgier związane z tzw. bursztynowym korytarzem komunikacyjnym.

- Dzisiejsza decyzja na pewno pomoże wpisać "szlak bursztynowy" w korytarz bazowy sieci TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej). To nie jest linia o charakterze lokalnym, ale też niesie wielkie nadzieje mieszkańcom m.in. Sądecczyzny - zaznaczył Adamczyk.

Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel ocenił, że zawarta umowa na opracowanie dokumentacji projektowej jest największą w historii polskiej kolei pod względem zakresu. Nowa trasa będzie wymagała m.in. budowy 58 km nowych linii kolejowych, 11 tuneli, 8 estakad, 20 mostów, ponad 30 wiaduktów. Zmodernizowana zostanie 75-kilometrowa istniejąca linia między Chabówką a Nowym Sączem.

- Zakres jest ogromy - to 58 km nowej linii, co wydaje się niedużo, ale w terenie górzystym jest to kolosalne przedsięwzięcie - zaznaczył prezes PLK.

Zawarta w poniedziałek umowa obejmuje pierwszy z trzech etapów inwestycji dla budowy nowej linii "Podłęże - Piekiełko" i modernizacji istniejącej linii nr 104 Chabówka - Nowy Sącz. Etap obejmuje prace przygotowawcze, tj. opracowanie dokumentacji projektowej i wykup gruntów, niezbędnych pod nowe tory.

Wykonawca dokumentacji, dostarczy PLK opracowania, niezbędne dla przeprowadzenia wykupu gruntów i wykonania robót budowlanych, m.in.: koncepcję programowo-przestrzenną, projekty budowlane i wykonawcze, decyzje administracyjne. Przygotuje również materiały przetargowe wymagane do ogłoszenia postępowań przetargowych na roboty budowlane.

Kolejne etapy inwestycji odnoszą się do modernizacji linii kolejowej nr 104 pomiędzy Chabówką a Nowym Sączem oraz budowy nowej trasy, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.

Jak zapowiedział prezes PKP PLK, pierwszy etap będzie realizowany w latach 2018 - 2021. Etapy drugi i trzeci, obejmujące prace budowlane planowane są do realizacji odpowiednio w latach 2020-24 i 2020-27. Wartość inwestycji "Podłęże - Piekiełko" wraz z modernizacją linii Chabówka - Nowy Sącz szacuje się na ponad 7 mld zł.

Z analiz wynika, że realizacja projektu "Podłęże - Piekiełko" umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków - Zakopane, w czasie krótszym niż dwie godziny, a na odcinku Kraków Główny - Nowy Sącz, poniżej jednej godziny.

Inwestycja znacząco wpłynie także na transport towarów koleją. Rozbudowana sieć stworzy korzystne warunki dla przewozów między południem a północą Europy na osi Bałtyk - Bałkany - Morze Czarne i odciąży mocno eksploatowane linie towarowe Górnego Śląska. Wypełni także lukę w sieci komplementarnej TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej), będzie stanowić fragment korytarza AGTC C30/1 oraz nowoprojektowanego kolejowego korytarza transportu towarowego RFC11 "Amber".

Plany budowy nowej linii umożliwiającej sprawniejszy dojazd do Zakopanego pojawiły się wkrótce po wybudowaniu istniejącej linii do tego miasta, a powodem był jej przebieg, który uniemożliwiał osiąganie odpowiednio dużych prędkości, ale wybuch I wojny światowej przerwał realizację projektu. W latach 1930. powstała koncepcja budowy linii przez Myślenice, która miała skrócić czas przejazdu Kraków - Zakopane do 90 minut. Do projektu połączenia Kraków - Tymbark powrócono w 1996 roku. Przygotowanie projektu sfinansował rząd włoski, prace zakończono w 1998 roku. Do realizacji inwestycji nie doszło z braku pieniędzy. (wiki)

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »