Reklama

PLL LOT dostanie mniej

127 mln zł w ramach drugiej transzy pomocy publicznej otrzyma w grudniu PLL LOT - poinformowało PAP MSP.

Jak podkreślił w rozmowie z PAP wiceminister skarbu Rafał Baniak, transza będzie o ok. 250 mln zł mniejsza niż zakładał plan i pozwoli dokończyć restrukturyzację spółki.

Reklama

"LOT z determinacją realizuje plan naprawczy i zdecydowanie poprawił wyniki. Dzięki temu ostatni etap restrukturyzacji w dwóch trzecich będzie mógł sfinansować z własnych środków, co oznacza, że spółka wystąpi o planowaną pomoc w kwocie 127 mln zł, czyli o ponad 250 mln zł mniej niż wpisane jest to w plan restrukturyzacji" - powiedział Baniak, który odpowiada w resorcie za spółkę.

Podkreślił, że przewoźnik zwraca się o wsparcie finansowe ponad rok później niż zakładano.

Pierwotne założenia zapisane w planie restrukturyzacji złożonym do KE i ostatecznie zaakceptowanym przez nią w lipcu br. stanowiły, iż druga transza w wysokości 381 mln zostanie wypłacona w sierpniu 2013 r. Jednak ze względu na lepsze wyniki LOT zwlekał z jej wzięciem i do tej pory nie została ona uruchomiona.

W ocenie wiceministra efekty restrukturyzacji przewoźnika potwierdzają, iż decyzja o udzieleniu pomocy publicznej była słuszna.

"Uzasadnia to także kontynuowanie obranego kierunku działań spółki. Wypłacenie drugiej transzy pomocy publicznej w kwocie znacząco niższej niż to, co było początkowo planowane, pozwoli dokończyć restrukturyzację, która ma na celu trwałe przywrócenie rentowności spółki" - wyjaśnił Baniak.

Zaznaczył jednocześnie, że właściciel oczekuje od zarządu przewoźnika zakończenia restrukturyzacji do końca przyszłego roku. "Oczekujemy także, że w 2015 r. zarząd przedstawi MSP plan rozwoju, zaopiniowany przez radę nadzorczą" - powiedział.

Prezes PLL LOT Sebastian Mikosz powiedział PAP, że ten rok przewoźnik zamknie wynikiem lepszym niż zakładane 70 mln zł na działalności podstawowej, czyli przewozie pasażerów.

- Konsekwentnie realizujemy plan restrukturyzacji. Zdecydowanie poprawiliśmy nasze wyniki już w 2013 r., lepiej niż planowaliśmy zakończymy także ten rok. Po 11 miesiącach mogę zapewnić, że osiągniemy zakładane 70 mln zł zysku na działalności podstawowej, a nawet zamkniemy rok nieco lepszym wynikiem - powiedział Mikosz. Dodał, że konkretne wyniki roczne zostaną podane po audycie.

Szef przewoźnika zastrzegł, że lepsze wyniki spółki są wypracowana wyłącznie przez nią samą i nie wpływają na nie czynniki zewnętrzne, jak np. spadające ceny ropy.

- Dzięki znacznej poprawie naszych wyników, zwrócimy się po jedną trzecią kwoty z drugiej transzy pomocy publicznej, czyli o 127 mln zł. Dwie trzecie kosztów dalszych zmian spółka pokryje z własnych środków - powiedział prezes polskiego przewoźnika.

Wyjaśnił, że pomoc zostanie udzielona w formie podwyższenia kapitału zakładowego spółki poprzez objęcie dodatkowych akcji nowej emisji przez Skarb Państwa.

Środki z drugiej transzy zostaną przeznaczone m.in. na sfinalizowanie zmian w obszarze IT czy wychodzenie z nierentownych umów. Będą one też potrzebne na dokończenie remontów i zwrot do właścicieli części samolotów typu embraer, co jest wpisane w plan restrukturyzacji.

- Chcemy skutecznie dokończyć stabilizację LOT-u i patrzeć na spółkę przygotowaną do działania w dłuższej perspektywie. Dokończenie finansowania naszych potrzeb restrukturyzacyjnych ma wzmocnić naszą konkurencyjność w przyszłości. Myśląc długofalowo musimy pamiętać, że pomoc publiczną można otrzymać raz na 10 lat - powiedział Mikosz.

Pod koniec lipca br. Komisja Europejska zatwierdziła pomoc państwa dla PLL LOT. KE zaakceptowała plan restrukturyzacji spółki; uznała też, że pomoc na restrukturyzację w wysokości 804 mln zł (ok. 200 mln euro), którą Polska planuje przyznać na rzecz LOT-u, jest zgodna z unijnymi zasadami pomocy państwa. W planie zapisano, że spółka uzyska trwałą rentowność od 2015 r.

PLL LOT w grudniu 2012 r. otrzymał pierwszą transzę pomocy - 400 mln zł (ok. 100 mln euro), a tymczasową zgodę na pożyczkę KE wydała dopiero w maju 2013 r. Miesiąc później do KE trafił plan restrukturyzacji, zawierający wytyczne dotyczące przyszłości PLL LOT, m.in. modernizacji floty i efektywnego wykorzystania samolotów.

PLL LOT od 2013 r. poprawia wyniki finansowe. W ub. roku na działalności podstawowej odnotował stratę na poziomie 4 mln zł. Był to wynik o 138 mln zł lepszy niż zakładano w planie restrukturyzacji.

Akcjonariuszami PLL LOT są: Skarb Państwa, który ma 99,7 proc. akcji spółki i TFS Silesia - 0,23 proc.; pozostałe 0,06 proc. należy do pracowników.

Dowiedz się więcej na temat: PLL LOT

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »