Po dwóch latach miliardowych strat jest pierwszy zysk. PLL LOT przełamały impas

Polskie Linie Lotnicze LOT w ubiegłym roku wypracowały ponad 113,7 mln zł zysku przy przychodach przekraczających 8,3 mld zł - poinformowała w środę spółka. To pierwszy rok od wybuchu pandemii koronawirusa, którego narodowy przewoźnik nie skończył z dotkliwą stratą. LOT na pokładach swoich samolotów w ub.r. przewiózł blisko 8 mln podróżnych.

"Wskaźniki osiągnięte przez LOT w 2022 roku z optymizmem pozwalają patrzeć na potencjał rozwojowy spółki" - wskazały PLL LOT w informacji prasowej. 

Jak dodano, samoloty narodowego przewoźnika w ub.r. wykonały ponad 90 tys. rejsów, przewożąc na swoich pokładach blisko 8 mln podróżnych, a wskaźnik wypełnienia miejsc w samolotach przekroczył 80 proc. 

"Walne Zgromadzenie PLL LOT zatwierdziło sprawozdanie finansowe spółki za rok 2022; w ubiegłym roku PLL LOT wypracował ponad 113,7 mln zł zysku przy przychodach przekraczających 8,3 mld zł" - podała spółka. 

Reklama

Spółka poinformowała ponadto, że w 2022 r. LOT Cargo osiągnął rekordowe 755 mln zł przychodu. 

Uzbierany zysk pomoże spłacić zobowiązania

Jak wskazał prezes PLL LOT Michał Fijoł, wyniki finansowe przewoźnika "z ostrożnym optymizmem pozwalają też patrzeć na perspektywę spłaty zobowiązań wynikających z pomocy publicznej i realizację naszych ambitnych założeń rozwojowych" - podkreślił Fijoł. 

W 2020 r., w czasie pandemii COVID-19 LOT dostał w sumie niemal 3 mld zł pomocy publicznej, z czego 1,7 mld zł stanowiła pożyczka z Polskiego Funduszu Rozwoju, a reszta pochodziła z dokapitalizowania poprzez objęcie dodatkowych akcji spółki przez Skarb Państwa. 

Natomiast w sierpniu 2022 r. PLL LOT informowały, że za 2021 r. odnotowały stratę z działalności podstawowej w wysokości 1 mld 327 mln zł. W 2020 r. LOT odnotował stratę w wysokości 1 mld 41 mln zł wobec 68,9 mln zł zysku w 2019 r. 

Zarząd Polskich Linii Lotniczych LOT w marcu br. prognozował, że w 2022 r. spółka wypracowała ponad 100 milionów złotych zysku netto. 

LOT: Wracamy na ścieżkę rozwoju

Linie lotnicze oceniają, że powracają "na ścieżkę rentownego rozwoju możliwego dzięki konsekwentnie realizowanej strategii handlowej i operacyjnej". 

Spółka przypomniała, że PLL LOT "są jedną z najbardziej dotkniętych przez wojnę w Ukrainie linią lotniczą". 

"Na skutek działań wojennych anulacji uległo 11 połączeń obsługiwanych przez LOT. W związku z koniecznością omijania strefy dotkniętej konfliktem rejsy długodystansowe w kierunku Azji, w zależności od trasy, wydłużyły się nawet o ponad 2 godziny" - napisał przewoźnik w komunikacie. Jak dodano, LOT odbudowuje się też po okresie ograniczeń i zawieszenia działalności operacyjnej na skutek pandemii COVID-19, która doprowadziła do największego kryzysu w historii lotnictwa cywilnego. 

PLL LOT bezpośrednio latają do portów w Europie, a dalekodystansowe rejsy realizowane są na lotniska w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Chinach, Japonii i Korei Południowej. LOT w ubiegłym roku przewiózł 8 mln pasażerów, wykonując ponad 85 tys. lotów. Głównym akcjonariuszem PLL LOT jest Skarb Państwa, który ma 69,3 proc. udziałów w spółce. Drugim akcjonariuszem z 30,7 proc., jest Polska Grupa Lotnicza (PGL), należąca w 100 proc. do Skarbu Państwa. 

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: PLL LOT | branża lotnicza | spółki skarbu państwa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »