Pociągiem dwa razy szybciej - za kilka lat
Za cztery lata podróż pociągiem z Gdyni do Warszawy będzie trwała prawie o połowę krócej niż obecnie. Do 2012 roku PKP Polskie Linie Kolejowe zamierzają zmodernizować całą 340- km trasę wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Jak powiedział w piątek PAP zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych w Gdańsku Leszek Lewiński, na całej trasie zostaną wymienione szyny i podkłady, będą przebudowane wszystkie stacje i perony oraz powstanie wiele nowych wiaduktów i tuneli.
-Na trasie z Gdyni do Warszawy za cztery lata pociągi będą jeździły z prędkością 160 km/godz., natomiast w 2020 roku osiągną 200 km/godz.- twierdzi Lewiński.
Koszt modernizacji linii kolejowej Gdynia - Warszawa szacowany jest na prawie miliard euro. Około 75 proc. tej kwoty zadeklarowała Unia Europejska (głównie z Funduszu Spójności). Pozostała część ma pochodzić z budżetu państwa.
-Przedsięwzięcie drogie, ale konieczne. Taką modernizację robi się raz na sto lat. Wcześniej zrobiły to wszystkie kraje "starej Unii"- podkreślił Lewiński.
Rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe Oddział Regionalny w Gdańsku Ewa Cymanowicz-Ginter powiedziała PAP, że modernizacja linii rozpoczęła się od dworca w Gdyni.
-Od dziesięciu miesięcy wymieniamy tory i sieć trakcyjną, unowocześniamy perony i przejścia podziemne łączące dworzec z sąsiednimi ulicami- dodała.
Ginter podkreśliła, że modernizacja odbywa się przy zachowaniu stałego ruchu pociągów.
W Gdyni - podobnie jak w kilkudziesięciu miastach Polski - odbywa się w piątek druga edycja Dni Techniki Kolejowej. Z tej okazji na peronie drugim gdyńskiego dworca prezentowany jest najnowocześniejszy tabor i sprzęt wykorzystywany na kolei. Można też zwiedzić dyspozytornię i lokomotywownię.